<AccordionRoot> <AccordionItem value='test1'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 1 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📝 Μετατροπή από καθαρεύουσα στη σύγχρονη γλώσσα ### 📝 Αποσπάσματα και Μετατροπές 1. **εις ανταπόδοσιν** => σε ανταπόδοση 2. **εις τα αγγλικά** => στα αγγλικά 3. **αντηλλάγησαν** => ανταλλάχθηκαν 4. **εστάλησαν** => στάλθηκαν 5. **τεμάχια** => κομμάτια 6. **εκ των οποίων** => από τα οποία 7. **της νήσου** => του νησιού ### 📝 Επαναγραμμένα Κείμενα στη Σύγχρονη Γλώσσα > Το σχολείο μας πάντα ανέπτυσσε φιλικές σχέσεις με άλλα σχολεία του εσωτερικού και του εξωτερικού. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η φιλία που ανέπτυξαν οι μαθητές του σχολείου με το σχολείο της Νέας Υόρκης, το Little Tor Elementary School, το 1967. Κάθε παιδί του Η' Δημοτικού Σχολείου αλληλογραφούσε με ένα παιδί του σχολείου Little Tor. > Αποτέλεσμα αυτής της αλληλογραφίας ήταν η ανάπτυξη φιλίας μεταξύ μαθητών και δασκάλων με ανταλλαγή αναμνηστικών δώρων. Ένα από τα ενθύμια της εποχής αυτής είναι: > > «…ένα χρυσομέταλλο σετ βερνικωμένο με καρυδί χρώμα σε ανταπόδοση της αλληλογραφίας μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων. Τρεις γραμμές των όμορφα χαραγμένων ελληνικών ακολούθησαν γραμμές χαραγμένες στα αγγλικά... Μετά έρχεται το όνομα και η διεύθυνση του τοπικού σχολείου». > Από απόσπασμα αλληλογραφίας της εποχής μαθαίνουμε: > > «...Δέματα και επιστολές διπλού ενδιαφέροντος ανταλλάχθηκαν το πρώτο έτος. Στην Ελλάδα στάλθηκαν αμερικάνικα νομίσματα, μικρές εθνικές πέτρες, τοπικές φωτογραφίες, μικρά ανθοδοχεία και μικροί προσωπικοί θησαυροί. Από την Ελλάδα έφθασαν μικρά πακέτα της τσίχλας παραγωγής Χίου, κομμάτια άγευστων κρυστάλλων από τα οποία έγινε η μαστίχα, φωτογραφίες του νησιού Χίου και χρωματιστά βιβλία...». ### 🔍 Συμπέρασμα Οι αλλαγές αυτές δείχνουν τη μετάβαση από την καθαρεύουσα στη δημοτική, κάνοντας το κείμενο πιο κατανοητό και προσιτό στη σύγχρονη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='test2'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 2 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📝 Συμπλήρωση Γράμματος ### 📜 Επιστολή Απάντησης Αγαπητή κ. Γουίλιαμς, Η πρόσκληση για να περάσει η μαθήτριά μας Αλεξάνδρα Λατουσάκη δύο βδομάδες μαζί με την οικογένειά σας, να παρακολουθεί μαθήματα με τη Ρομπέρτα, να συμμετέχει στα αθλήματα και στο μάθημα χορού, μας τιμά ιδιαίτερα. Θα μιλήσω στους γονείς της ώστε να συζητήσουμε την ιδέα σας και να κανονίσουμε τις λεπτομέρειες για την επίσκεψη. Είμαι σίγουρος ότι η Αλεξάνδρα θα αποκομίσει πολύτιμες εμπειρίες και θα ενισχυθεί η φιλία μεταξύ των δύο σχολείων μας. Με όλη μου την εκτίμηση, Κύριος Μαλλάς ### 📝 Συμπέρασμα Με αυτή την απάντηση, ο κύριος Μαλλάς δείχνει την εκτίμησή του για την πρόσκληση και την προθυμία του να συζητήσει με τους γονείς της μαθήτριας ώστε να πραγματοποιηθεί η επίσκεψη, ενισχύοντας τη φιλία και την ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των δύο σχολείων. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='test3'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 3 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📬 Επιστολή σε Νέο Φίλο από Ξένη Χώρα ### 📜 Επιστολή Αγαπητέ/ή [Όνομα Φίλου], Γεια σου! Ονομάζομαι Νίκος Παπαδόπουλος και είμαι 12 χρονών. Μου αρέσει πολύ να μαθαίνω για άλλες χώρες και πολιτισμούς, γι' αυτό είμαι πολύ χαρούμενος που έχουμε την ευκαιρία να γίνουμε φίλοι. ### 📍 Πληροφορίες για μένα - **Ενδιαφέροντα**: Μου αρέσει να παίζω ποδόσφαιρο, να διαβάζω βιβλία και να ζωγραφίζω. Επίσης, αγαπώ την τεχνολογία και τα βιντεοπαιχνίδια. - **Οικογένεια**: Ζω με τους γονείς μου και την αδερφή μου, την Ελένη, που είναι 10 χρονών. ### 🏫 Για το σχολείο μου - **Σχολείο**: Πηγαίνω στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Χίου. Είναι ένα πολύ όμορφο και φιλικό σχολείο, με πολλούς δασκάλους που μας βοηθούν να μαθαίνουμε και να εξελισσόμαστε. - **Δραστηριότητες**: Συμμετέχω στην ομάδα ποδοσφαίρου του σχολείου και στην ομάδα ζωγραφικής. Κάθε χρόνο διοργανώνουμε εκθέσεις και αγώνες. ### 🌍 Για την πόλη μου - **Χίος**: Η Χίος είναι ένα πανέμορφο νησί στο Αιγαίο Πέλαγος. Είναι γνωστό για τα μαστιχόδεντρα του, από τα οποία παράγεται η μαστίχα. Επίσης, η πόλη μας έχει πλούσια ιστορία και πολλά ενδιαφέροντα μέρη να επισκεφτείς, όπως το Κάστρο της Χίου και τα μεσαιωνικά χωριά. ### 🇬🇷 Για την Ελλάδα - **Ελλάδα**: Η Ελλάδα είναι μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτισμό. Εδώ γεννήθηκε η δημοκρατία και ο πολιτισμός μας είναι γεμάτος μύθους και θρύλους. Έχουμε όμορφες παραλίες, βουνά και ιστορικά μνημεία όπως η Ακρόπολη στην Αθήνα. - **Φαγητό**: Η ελληνική κουζίνα είναι πολύ νόστιμη! Σου προτείνω να δοκιμάσεις σουβλάκι, μουσακά και μπακλαβά. ### 📝 Ό,τι άλλο νομίζω ότι χρειάζεται - **Προτάσεις**: Θα ήθελα πολύ να μάθω περισσότερα για τη χώρα σου και τα ενδιαφέροντά σου. Ελπίζω να έχουμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε ιδέες και εμπειρίες. Ίσως κάποια μέρα να καταφέρουμε να επισκεφτούμε ο ένας τη χώρα του άλλου. Ανυπομονώ να μάθω περισσότερα για σένα και τη ζωή σου! Φιλικά, Νίκος Παπαδόπουλος ### ✉️ Συμπέρασμα Με αυτό το γράμμα, δίνετε πληροφορίες για τον εαυτό σας, το σχολείο σας, την πόλη σας και την Ελλάδα, δημιουργώντας μια καλή βάση για μια νέα φιλία με έναν μαθητή από άλλη χώρα. Ενθαρρύνετε την επικοινωνία και την ανταλλαγή πολιτιστικών εμπειριών, κάτι που μπορεί να είναι πολύ ενδιαφέρον και εποικοδομητικό για όλους. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='test4'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 4 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📋 Κατάταξη Λέξεων | Φιλ + Κατάληξη | Φιλ + α' Συνθετικό | |----------------|---------------------| | Φιλαράκος | Φιλάνθρωπος | | Φιλία | Φιλαναγνώστης | | Φιλιώνω | Φιλάργυρος | | Φιλεύω | Φιλειρηνικός | | Φιλάω | Φιλελεύθερος | | Φιλικός | Φιλήσυχος | | Φίλημα | Φιλοδοξία | | Φιλενάδα | Φιλόζωος | | Φιλότιμος | Φιλόλογος | | Φιλί | Φιλόσοφος | | | Φιλόξενος | </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='test5'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 5 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📚 Ερμηνεία Λέξεων **Φιλότεχνος**: αυτός που αγαπάει την τέχνη. **Φιλότιμος**: αυτός που έχει τιμή και είναι πρόθυμος να κάνει το καθήκον του. **Φιλόδοξος**: αυτός που έχει μεγάλες επιθυμίες και φιλοδοξίες. **Φιλοδώρημα**: μικρό δώρο ή χρηματική αμοιβή που δίνεται ως ευχαριστία. **Φιλόλογος**: αυτός που αγαπάει τη μελέτη της γλώσσας και της λογοτεχνίας. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='test6'> <AccordionTrigger> ## Ερώτηση 6 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## 📚 Μια Ιστορία με Σύνθετες Λέξεις Ένας φιλότεχνος φιλόλογος ξεκίνησε να πάει να δει μια έκθεση ζωγραφικής. Ο υπάλληλος στην είσοδο ήταν πολύ φιλόξενος και φιλότιμος και του έδωσε ένα φιλοδώρημα για να αγοράσει έναν οδηγό της έκθεσης. Ο φιλόδοξος καλλιτέχνης, του οποίου τα έργα εκτίθονταν, ήταν παρών και μίλησε με τον φιλόλογο για την έμπνευση και τις τεχνικές του. Καθώς περιπλανιόταν στην έκθεση, ο φιλόλογος θαύμαζε τα έργα και σκεφτόταν πώς θα μπορούσε να τα εντάξει στη διδασκαλία του για να εμπνεύσει τους μαθητές του να γίνουν και αυτοί φιλότεχνοι. Είδε ένα έργο που του άρεσε ιδιαίτερα και αποφάσισε να γράψει ένα δοκίμιο για αυτό. Στο τέλος της επίσκεψής του, ο φιλόλογος συνάντησε έναν παλιό φίλο του, επίσης φιλότεχνο και φιλόδοξο, και αποφάσισαν να καθίσουν στο καφέ της γκαλερί για να συζητήσουν για την τέχνη και τη λογοτεχνία. Ο υπάλληλος, που ήταν τόσο φιλότιμος και εξυπηρετικός, τους πρόσφερε δωρεάν καφέ και γλυκά, ως ένα επιπλέον φιλοδώρημα για την παρουσία τους. Εκείνη η μέρα ήταν γεμάτη έμπνευση και νέες ιδέες, και ο φιλόλογος έφυγε από την έκθεση γεμάτος ευγνωμοσύνη για τη φιλότιμη προσπάθεια όλων όσων συνέβαλαν στην επιτυχία της. Ήταν αποφασισμένος να μεταφέρει αυτή την εμπειρία στους μαθητές του, για να τους κάνει να αγαπήσουν την τέχνη όσο και εκείνος. </AccordionContent> </AccordionItem> </AccordionRoot>