Βιβλίο και Λύσεις
📄 Lorem Ipsum
📝 Τι είναι το Lorem Ipsum;
Το Lorem Ipsum είναι ένα κείμενο που χρησιμοποιείται ευρέως στη γραφιστική και την εκτύπωση για να γεμίσει χώρο και να δείξει πώς θα φαίνεται ένα έγγραφο ή μια ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Lorem Ipsum
🔍 Λίγη ιστορία
Το Lorem Ipsum έχει τις ρίζες του σε ένα κλασικό λατινικό κείμενο από το 45 π.Χ. και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες. Πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα έργο του με τίτλο "de Finibus Bonorum et Malorum" (Τα όρια του καλού και του κακού).
📜 Το πλήρες κείμενο
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Phasellus imperdiet, nulla et dictum interdum, nisi lorem egestas odio, vitae scelerisque enim ligula venenatis dolor. Maecenas nisl est, ultrices nec congue eget, auctor vitae massa. Fusce luctus vestibulum augue ut aliquet. Nunc sagittis dictum nisi, sed ullamcorper ipsum dignissim ac. In at libero sed nunc venenatis imperdiet sed ornare turpis. Donec vitae dui eget tellus gravida venenatis. Integer fringilla congue eros non fermentum. Sed dapibus pulvinar nibh tempor porta. Cras ac leo purus. Mauris quis diam velit.
Προσοχή
🛠️ Χρήσεις του Lorem Ipsum
- Γραφιστική: Για να γεμίσει χώρο σε μακέτες και σχέδια.
- Εκτύπωση: Για να δείξει πώς θα φαίνεται το τελικό έντυπο.
- : Για να παρουσιάσει το layout μιας ιστοσελίδας.
🤔 Γιατί χρησιμοποιείται;
Το Lorem Ipsum χρησιμοποιείται επειδή έχει μια φυσιολογική κατανομή γραμμάτων και μοιάζει περισσότερο με πραγματικό κείμενο από ό,τι η απλή επανάληψη "Εδώ είναι το κείμενο, εδώ είναι το κείμενο". Αυτό βοηθά τους σχεδιαστές να επικεντρωθούν στο οπτικό αποτέλεσμα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από το περιεχόμενο.
🌟 Συνοπτικά
- Χρησιμότητα: Βοηθά τους σχεδιαστές να δουν πώς θα φαίνεται το κείμενο στο τελικό προϊόν.
- Ιστορία: Προέρχεται από κλασικό λατινικό κείμενο.
- Χρήσεις: Σε γραφιστική, εκτύπωση και web design.
Πηγές
Τώρα ξέρετε τι είναι το Lorem Ipsum και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο! 🌐✍️
Κλειδωμένο μάθημα
# Πρώτοι και Σύνθετοι Αριθμοί 🔢 ## Πρώτοι Αριθμοί 🌟 Ένας αριθμός, μεγαλύτερος από το 1, που έχει **μόνο δύο διαιρέτες** (το 1 και τον εαυτό του), λέγεται **πρώτος**. ### Παράδειγμα: Ο αριθμός **2** ✌️ έχει για διαιρέτες μόνο το **1** και το **2**. ## Σύνθετοι Αριθμοί 🧩 Ένας αριθμός που έχει **τουλάχιστον τρεις διαιρέτες** λέγεται **σύνθετος**. ### Παράδειγμα: Ο αριθμός **4** ✋ έχει για διαιρέτες το **1**, το **2** και το **4**. **Συνοψίζοντας**: - **Πρώτος αριθμός** ➡️ Έχει **μόνο δύο διαιρέτες**. - **Σύνθετος αριθμός** ➡️ Έχει **τουλάχιστον τρεις διαιρέτες**. 💡 *Οι πρώτοι και σύνθετοι αριθμοί είναι πολύ σημαντικοί στα μαθηματικά και μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα την αριθμητική!* --- ## Δραστηριότητα 1η 🎯 Στο Δημοτικό Σχολείο Σύμης, τα παιδιά της ΣΤ' τάξης, μετά το μάθημα για τους διαιρέτες των αριθμών και τα κριτήρια διαιρετότητας, αποφάσισαν να παίξουν ένα παιχνίδι. Το ονόμασαν «δεν μπαίνουν σε σειρές» και αναρωτήθηκαν: *«Πόσα παιδιά πρέπει να έχει μια τάξη ώστε να μην μπορούν να παραταχθούν σε σειρές χωρίς να περισσέψει έστω και ένα παιδί;»* Ποιο κριτήριο δεν πρέπει να ικανοποιεί ο αριθμός που ψάχνουν για να μην μπορούν να παραταχθούν σε: - **Δυάδες**: ................................................... - **Τριάδες**: ................................................... - **Τετράδες**: ................................................... - **Πεντάδες**: ................................................... **Μπορείς τώρα να βρεις τους πιθανούς αριθμούς μαθητών που φαντάστηκαν τα παιδιά;** (Μια τάξη έχει μέχρι 30 μαθητές.) **❓ Τι παρατηρείς για τους διαιρέτες αυτών των αριθμών;** ### Λύση ✨ - **Δυάδες**: _Δεν πρέπει να τελειώνει σε 0, 2, 4, 6, 8._ - **Τριάδες**: _Δεν πρέπει το άθροισμα των ψηφίων του να διαιρείται με το 3._ - **Τετράδες**: _Δεν πρέπει τα 2 τελευταία ψηφία να σχηματίζουν αριθμό που να διαιρείται με το 4._ - **Πεντάδες**: _Δεν πρέπει να τελειώνει σε 0 ή 5._ Πιθανοί αριθμοί μαθητών: 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29. **Οι διαιρέτες αυτών των αριθμών είναι μόνο το 1 και ο εαυτός τους.** --- ## Δραστηριότητα 2η «Το κόσκινο του Ερατοσθένη» 🕸️ Ο **Ερατοσθένης** ήταν ένας σπουδαίος Έλληνας μαθηματικός και φιλόσοφος, που γεννήθηκε περίπου το 275 π.Χ. Έγινε γνωστός για πολλές ανακαλύψεις του, όπως ο ακριβής υπολογισμός της διαμέτρου της Γης. Ένας από τους πιο διάσημους τρόπους που επινόησε για να βρει τους πρώτους αριθμούς είναι το **κόσκινο του Ερατοσθένη**. ### Τι είναι το κόσκινο του Ερατοσθένη; 🧮 Το κόσκινο του Ερατοσθένη είναι ένας έξυπνος τρόπος για να βρίσκουμε τους **πρώτους αριθμούς**. Θυμήσου, πρώτοι αριθμοί είναι αυτοί που έχουν μόνο δύο διαιρέτες: το 1 και τον εαυτό τους. Η διαδικασία αυτή γίνεται με την εξής μέθοδο: ### Βήματα για να βρεις τους πρώτους αριθμούς: 1. **Ξεκίνα με όλους τους αριθμούς από το 1 έως το 100** (όπως στον πίνακα). 2. **Διαγράφεις τον αριθμό 1**, γιατί δεν είναι ούτε πρώτος ούτε σύνθετος. 3. **Κύκλωσε τον αριθμό 2** (τον πρώτο πρώτο αριθμό) και διέγραψε όλα τα πολλαπλάσιά του (4, 6, 8, κλπ.), εκτός από το ίδιο το 2. 4. **Κύκλωσε τον αριθμό 3** και διέγραψε όλα τα πολλαπλάσιά του (6, 9, 12, κλπ.), εκτός από το ίδιο το 3. 5. **Κύκλωσε τον αριθμό 5** και διέγραψε όλα τα πολλαπλάσιά του (10, 15, 20, κλπ.), εκτός από το ίδιο το 5. 6. **Κύκλωσε τον αριθμό 7** και διέγραψε όλα τα πολλαπλάσιά του (14, 21, 28, κλπ.), εκτός από το ίδιο το 7. **Όσοι αριθμοί έχουν απομείνει και δεν έχουν διαγραφεί είναι οι πρώτοι αριθμοί**! ### Παράδειγμα με τους αριθμούς από το 1 έως το 100: Ας δούμε πώς γίνεται αυτό στον πίνακα που σου δίνεται: 1. **Ξεκινάς με τον αριθμό 1**. Το διαγράφεις, γιατί δεν είναι πρώτος αριθμός. 2. **Προχωράς στον αριθμό 2**. Τον κυκλώνεις γιατί είναι ο πρώτος πρώτος αριθμός και μετά διαγράφεις όλα τα πολλαπλάσιά του (4, 6, 8, 10, κλπ.). 3. **Στη συνέχεια πας στον αριθμό 3**. Τον κυκλώνεις και διαγράφεις όλα τα πολλαπλάσιά του (6, 9, 12, 15, κλπ.). 4. **Μετά, κάνεις το ίδιο με το 5**: κυκλώνεις το 5 και διαγράφεις τα πολλαπλάσιά του (10, 15, 20, κλπ.). 5. **Το ίδιο κάνεις και με το 7**: κυκλώνεις το 7 και διαγράφεις τα πολλαπλάσιά του (14, 21, 28, κλπ.). ### Τι μένει στο τέλος; 🧐 Μετά από αυτά τα βήματα, όλοι οι αριθμοί που δεν έχουν διαγραφεί είναι οι πρώτοι αριθμοί. Σύμφωνα με το κόσκινο του Ερατοσθένη, από το 1 έως το 100, θα πρέπει να έχουν απομείνει **25 πρώτοι αριθμοί**. ### Αυτοί οι αριθμοί είναι: 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97. **Αυτή η μέθοδος** είναι πολύ χρήσιμη και απλή για να βρίσκεις τους πρώτους αριθμούς σε μεγαλύτερα σύνολα αριθμών. Ελπίζω να σε βοήθησε να καταλάβεις πώς λειτουργεί το κόσκινο του Ερατοσθένη και πώς βρίσκουμε τους πρώτους αριθμούς! --- ## Εφαρμογή 2η 💡 Το Στ'1 έχει 23 μαθητές και το Στ'2 έχει 24. Ο γυμναστής θέλει να χωρίσει κάθε τμήμα σε ίσες ομάδες. Σε ποιο τμήμα θα δυσκολευτεί και γιατί; Στο άλλο τμήμα πόσοι είναι οι πιθανοί συνδυασμοί που μπορεί να κάνει; ### Λύση-Απάντηση ✨ - Το **Στ'1** δεν μπορεί να χωριστεί σε ομάδες χωρίς να περισσεύει κανένα παιδί, γιατί το 23 δεν έχει άλλους διαιρέτες εκτός από το 1 και το 23 (είναι πρώτος αριθμός). Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να το «σπάσουμε» παρά μόνο με τον πολλαπλασιασμό 1x23. - Το **Στ'2** μπορεί να χωριστεί σε πολλούς τρόπους, γιατί το 24 έχει πολλούς διαιρέτες (είναι σύνθετος αριθμός). Πιθανοί συνδυασμοί είναι: - **2 ομάδες από 12 παιδιά** - **3 ομάδες από 8 παιδιά** - **4 ομάδες από 6 παιδιά** - **6 ομάδες από 4 παιδιά** - **8 ομάδες από 3 παιδιά** - **12 ομάδες από 2 παιδιά** - **24 ομάδες από 1 παιδί** --- ## Ερωτήσεις για αυτοέλεγχο και συζήτηση 💭 **Σωστό ή Λάθος**: 1. Ο αριθμός 2 είναι ο μοναδικός ζυγός αριθμός που είναι πρώτος. 2. Με το «κόσκινο του Ερατοσθένη» βρίσκουμε όλους τους πρώτους αριθμούς. ### Λύση ✨ **α)** _Σωστό_, αφού όλοι οι υπόλοιποι εκτός από το 1 και τον εαυτό τους θα διαιρούνται και με το 2. **β)** _Λάθος_, γιατί ναι μεν βρίσκουμε τους πρώτους αριθμούς αλλά είναι μέχρι το 100.