Βιβλίο και Λύσεις
📄 Lorem Ipsum
📝 Τι είναι το Lorem Ipsum;
Το Lorem Ipsum είναι ένα κείμενο που χρησιμοποιείται ευρέως στη γραφιστική και την εκτύπωση για να γεμίσει χώρο και να δείξει πώς θα φαίνεται ένα έγγραφο ή μια ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Lorem Ipsum
🔍 Λίγη ιστορία
Το Lorem Ipsum έχει τις ρίζες του σε ένα κλασικό λατινικό κείμενο από το 45 π.Χ. και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες. Πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα έργο του με τίτλο "de Finibus Bonorum et Malorum" (Τα όρια του καλού και του κακού).
📜 Το πλήρες κείμενο
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Phasellus imperdiet, nulla et dictum interdum, nisi lorem egestas odio, vitae scelerisque enim ligula venenatis dolor. Maecenas nisl est, ultrices nec congue eget, auctor vitae massa. Fusce luctus vestibulum augue ut aliquet. Nunc sagittis dictum nisi, sed ullamcorper ipsum dignissim ac. In at libero sed nunc venenatis imperdiet sed ornare turpis. Donec vitae dui eget tellus gravida venenatis. Integer fringilla congue eros non fermentum. Sed dapibus pulvinar nibh tempor porta. Cras ac leo purus. Mauris quis diam velit.
Προσοχή
🛠️ Χρήσεις του Lorem Ipsum
- Γραφιστική: Για να γεμίσει χώρο σε μακέτες και σχέδια.
- Εκτύπωση: Για να δείξει πώς θα φαίνεται το τελικό έντυπο.
- : Για να παρουσιάσει το layout μιας ιστοσελίδας.
🤔 Γιατί χρησιμοποιείται;
Το Lorem Ipsum χρησιμοποιείται επειδή έχει μια φυσιολογική κατανομή γραμμάτων και μοιάζει περισσότερο με πραγματικό κείμενο από ό,τι η απλή επανάληψη "Εδώ είναι το κείμενο, εδώ είναι το κείμενο". Αυτό βοηθά τους σχεδιαστές να επικεντρωθούν στο οπτικό αποτέλεσμα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από το περιεχόμενο.
🌟 Συνοπτικά
- Χρησιμότητα: Βοηθά τους σχεδιαστές να δουν πώς θα φαίνεται το κείμενο στο τελικό προϊόν.
- Ιστορία: Προέρχεται από κλασικό λατινικό κείμενο.
- Χρήσεις: Σε γραφιστική, εκτύπωση και web design.
Πηγές
Τώρα ξέρετε τι είναι το Lorem Ipsum και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο! 🌐✍️
Κλειδωμένο μάθημα
## Ποσά 🔢 **Τι είναι το ποσό;** - Οι έννοιες που μπορούν να μετρηθούν και, επομένως, να εκφραστούν με έναν συγκεκριμένο αριθμό λέγονται **ποσά**. 🌟 **Σταθερά ποσά:** Αυτά είναι τα ποσά που έχουν πάντα την ίδια τιμή. Για παράδειγμα, η απόσταση μεταξύ δύο πόλεων όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι ένα **σταθερό ποσό**. 🔄 **Μεταβλητά ποσά:** Αυτά είναι τα ποσά που μπορεί να αλλάζουν. Για παράδειγμα, η απόσταση που διανύει ένα αυτοκίνητο σε μία ώρα είναι **μεταβλητό ποσό** γιατί εξαρτάται από την ταχύτητα του αυτοκινήτου. --- ### Παραδείγματα - **Σταθερό ποσό:** - Η αίθουσα μας είναι 55 τετραγωνικά μέτρα. Το ποσό εδώ είναι το εμβαδόν της αίθουσας, που παραμένει πάντα το ίδιο. - **Μεταβλητό ποσό:** - Δουλεύω 8 ώρες την ημέρα, αλλά αν καθυστερήσω, μπορεί να δουλέψω λιγότερες ή περισσότερες ώρες. Εδώ, το χρονικό διάστημα εργασίας είναι ένα μεταβλητό ποσό. --- ## Δραστηριότητα 1η 🎭 Στο Καρλόβασι, τα παιδιά της ΣΤ’ τάξης ανέβασαν ένα θεατρικό έργο. Στις πρόβες, τα παιδιά σημείωσαν κάποιες φράσεις: - «Δώσε ένα κουμάντο από τη δόξα των προγόνων για να γίνει αυτή η περιφάνια μου» - «Με τόσο πάθος και αρετή πολέμησαν για λίγη ελευθερία!» - «Οι πολιορκητές απείχαν από το Μεσολόγγι 200 μέτρα» 🧭 - «Οι πολιορκούμενοι είχαν τεράστια αποθέματα ανδρείας και θάρρους» 💪 - «Σαράντα πέντε άλογα και χίλιοι πεζόποροι» 🐎👟 - «Ταλαίπωρημένα άλογα και κουρασμένοι πεζόποροι» 😓 ### Ερωτήσεις για τη Δραστηριότητα 1η: 1. Ποιες από τις φράσεις των παιδιών εκφράζουν ποσά (μπορούν να μετρηθούν); 2. Τι παρατηρείς για τα άλογα και τους πεζόπορους στις δύο τελευταίες φράσεις; 3. Σκεφτείτε στην ομάδα σας και παρουσιάστε τρεις φράσεις που εκφράζουν ποσά και τρεις που δεν εκφράζουν ποσά. ### Λύση 📘 - Μόνο οι φράσεις **3** και **5** εκφράζουν ποσά, δηλαδή μπορούν να μετρηθούν. - Στη φράση **5** αναφέρεται το πλήθος των αλόγων αλλά και των πεζόπορων. - Στην τελευταία φράση αναφέρεται μια ιδιότητα των αλόγων και των πεζόπορων, που φυσικά δεν είναι μετρήσιμη. --- ## Δραστηριότητα 2η 🧠 Όπως οι άνθρωποι, έτσι και τα ποσά έχουν όνομα κι επίθετο! Κάποιοι άνθρωποι είναι τόσο γνωστοί που δεν χρειάζεται να πούμε το όνομα και το επίθετό τους για να καταλάβουμε σε ποιον αναφερόμαστε. Λέμε για παράδειγμα, ο Μπετόβεν, ο Ευκλείδης, ο Αρχιμήδης. Με τον ίδιο τρόπο, κάποια ποσά, όπως το βάρος, το μήκος, το πλάτος, το πλήθος, η θερμοκρασία κ.α. είναι τόσο γνωστά ώστε δεν αναφέρονται αλλά εννοούνται. Έτσι, όταν λέμε «χίλιοι πεζόποροι» εννοούμε «το πλήθος των πεζόπορων ήταν χίλιοι». Αντιστοίχισε τη φράση με το ποσό στα δεξιά και συμπλήρωσε την τιμή του. | ΦΡΑΣΗ | ΠΟΣΟ | ΤΙΜΗ | | --- | --- | --- | | Σαράντα πέντε άλογα | Το πλήθος των αλόγων | 45 | | Το θερμόμετρο δείχνει 9 βαθμούς | Η θερμοκρασία | 9 βαθμοί | | Ο Γιάννης είναι 1,55 μ. | Το ύψος του Γιάννη | 1,55 μ. | | Τα κύματα ήταν ένα μέτρο | Το ύψος των κυμάτων | 1 μ. | | Ένα κιλό ψωμί | Το βάρος του ψωμιού | 1 κιλό | | Άνεμος 7 μποφόρ | Η ένταση του ανέμου | 7 μποφόρ | | Τρία μήλα | Το πλήθος των μήλων | 3 | ### Λύση 📘 - **Φράση:** «Πάχυνα! Η ζυγαριά δείχνει πενήντα κιλά!» - **Το ποσό:** το βάρος - **Η τιμή:** 50 κιλά --- ## Εφαρμογή 📝: Διάκριση σταθερών και μεταβλητών ποσών ### Πίνακας Μεταβλητών και Σταθερών Ποσών: Στον πίνακα που ακολουθεί, σημειώνω στη στήλη **ΣΤΑΘΕΡΟ/ΜΕΤΑΒΛΗΤΟ** την τιμή για τα ποσά που παραμένουν σταθερά και για τα ποσά που μεταβάλλονται σημειώνω τον παράγοντα που τα επηρεάζει στη στήλη **ΜΕΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ...**. | ΠΟΣΑ | ΣΤΑΘΕΡΟ/ΜΕΤΑΒΛΗΤΟ | ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΙΜΗ | ΜΕΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ... | | --- | --- | --- | --- | | Η θερμοκρασία που παγώνει το καθαρό νερό | Σταθερό | 0°C | — | | Το ύψος των κυμάτων της θάλασσας | Μεταβλητό | — | την ένταση του ανέμου | | Το ύψος του Ολύμπου | Σταθερό | 2.917 μ. | — | | Το άθροισμα των γωνιών τετραγώνου | Σταθερό | 360° | — | | Η κατανάλωση ενός αυτοκινήτου | Μεταβλητό | — | την ταχύτητά του | | Τα έσοδα του κυλικείου του σχολείου | Μεταβλητό | — | τις πωλήσεις του | | Ο λογαριασμός του τηλεφώνου | Μεταβλητό | — | τις μονάδες που έγιναν | | Το κόστος της τηλεφωνικής μονάδας | Μεταβλητό | — | την τιμή της μονάδας | | Η θερμοκρασία σήμερα | Μεταβλητό | — | την ώρα, τον άνεμο κ.α. | --- ## Ερωτήσεις για Αυτοέλεγχο και Συζήτηση 🤔 Στο κεφάλαιο αυτό μελετήσαμε τις έννοιες **ποσό** και **τιμή**. Μπορείς να τις εξηγήσεις με δικά σου παραδείγματα; Δώσε παραδείγματα **σταθερών** και **μεταβλητών** ποσών. Σημείωσε αν είναι σωστές ή λάθος και συζήτησε τις παρακάτω εκφράσεις: 1. Η ΣΤ’ τάξη έχει 18 μαθητές. Οι μαθητές είναι το ποσό. 2. Ο Λευτέρης είναι άριστος μαθητής (εκφράζει ποσό). 3. Ο Λευτέρης είναι **12 ετών** (εκφράζει ποσό). 4. Σταθερά είναι τα ποσά που εκφράζονται με διάφορες τιμές. ### Λύση 📘 - **Λάθος**, το πλήθος των μαθητών δηλαδή το **18** είναι το ποσό. - **Λάθος**, αφού το «άριστος» δηλώνει επίδοση και όχι ποσό. - **Σωστό**. - **Λάθος**, αφού τα σταθερά ποσά έχουν σταθερές τιμές.