Κεφάλαιο 4
📄 Lorem Ipsum
📝 Τι είναι το Lorem Ipsum;
Το Lorem Ipsum είναι ένα κείμενο που χρησιμοποιείται ευρέως στη γραφιστική και την εκτύπωση για να γεμίσει χώρο και να δείξει πώς θα φαίνεται ένα έγγραφο ή μια ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Lorem Ipsum
🔍 Λίγη ιστορία
Το Lorem Ipsum έχει τις ρίζες του σε ένα κλασικό λατινικό κείμενο από το 45 π.Χ. και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες. Πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα έργο του με τίτλο "de Finibus Bonorum et Malorum" (Τα όρια του καλού και του κακού).
📜 Το πλήρες κείμενο
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Phasellus imperdiet, nulla et dictum interdum, nisi lorem egestas odio, vitae scelerisque enim ligula venenatis dolor. Maecenas nisl est, ultrices nec congue eget, auctor vitae massa. Fusce luctus vestibulum augue ut aliquet. Nunc sagittis dictum nisi, sed ullamcorper ipsum dignissim ac. In at libero sed nunc venenatis imperdiet sed ornare turpis. Donec vitae dui eget tellus gravida venenatis. Integer fringilla congue eros non fermentum. Sed dapibus pulvinar nibh tempor porta. Cras ac leo purus. Mauris quis diam velit.
Προσοχή
🛠️ Χρήσεις του Lorem Ipsum
- Γραφιστική: Για να γεμίσει χώρο σε μακέτες και σχέδια.
- Εκτύπωση: Για να δείξει πώς θα φαίνεται το τελικό έντυπο.
- : Για να παρουσιάσει το layout μιας ιστοσελίδας.
🤔 Γιατί χρησιμοποιείται;
Το Lorem Ipsum χρησιμοποιείται επειδή έχει μια φυσιολογική κατανομή γραμμάτων και μοιάζει περισσότερο με πραγματικό κείμενο από ό,τι η απλή επανάληψη "Εδώ είναι το κείμενο, εδώ είναι το κείμενο". Αυτό βοηθά τους σχεδιαστές να επικεντρωθούν στο οπτικό αποτέλεσμα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από το περιεχόμενο.
🌟 Συνοπτικά
- Χρησιμότητα: Βοηθά τους σχεδιαστές να δουν πώς θα φαίνεται το κείμενο στο τελικό προϊόν.
- Ιστορία: Προέρχεται από κλασικό λατινικό κείμενο.
- Χρήσεις: Σε γραφιστική, εκτύπωση και web design.
Πηγές
Τώρα ξέρετε τι είναι το Lorem Ipsum και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο! 🌐✍️
Κλειδωμένο μάθημα
<!-- wp:heading --> <h2>Χρησιμοποίησε και εφάρμοσε τις έννοιες που έμαθες:</h2> <!-- /wp:heading --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>1.Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν από το παρακάτω κείμενο έτσι ώστε οι προτάσεις που προκύπτουν να είναι επιστημονικά ορθές:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>i) πηλίκο, εμβαδόν, <Math>\frac{N}{m^2} </Math> , Pascal(Πασκάλ)</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ii)υδροστατική, βαρύτητα, ατμοσφαιρική, βάρος, βάθους, πυκνότητας, επιτάχυνσης, βαρύτητας</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>2.Μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό σου θέλετε να βαδίσετε πάνω σε μια λασπώδη επιφάνεια. Να χαρακτηρίσεις με Σ τις προτάσεις των οποίων το περιεχόμενο είναι επιστημονικά ορθό και με Λ αυτές που το περιεχόμενό τους είναι επιστημονικά λανθασμένο.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Ο αδελφός σου επιμένει να τοποθετήσετε φαρδιές σανίδες πάνω στις οποίες να βαδίσετε. Η άποψή του: </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) Είναι σωστή, διότι έτσι δε θα γεμίσουν λάσπες τα παπούτσια σας. <strong>(Σ)</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) Είναι λάθος, διότι οι σανίδες έχουν μεγάλο βάρος και έτσι θα βουλιάξετε ευκολότερα στη λάσπη. <strong>(Λ)</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ) Είναι σωστή, διότι με αυτό τον τρόπο μειώνετε την πίεση στο έδαφος και έτσι δε θα βουλιάξετε σε αυτό. <strong>(Σ)</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p> δ) Είναι λάθος, διότι με αυτό τον τρόπο αυξάνετε την πίεση στο έδαφος και έτσι θα βουλιάξετε σε αυτό. <strong>(Λ)</strong> </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ε) Τίποτε από όλα αυτά. <strong>(Λ)</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>3.Στη διπλανή εικόνα παριστάνεται ένα μανόμετρο, όργανο με το οποίομετράμε την υδροστατική πίεση (το p στο σχήμα είναι η ένδειξη της υδροστατικής πίεσης). Στις προτάσεις που ακολουθούν κύκλωσε το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:list {"ordered":true} --> <ol><li>Αν αλλάξουμε τον προσανατολισμό της επιφάνειας της μεμβράνης από οριζόντια σε κατακόρυφη διατηρώντας τη στο ίδιο βάθος, τότε η ένδειξη p θα: (α) αυξηθεί, (β) μειωθεί, <strong>(γ) παραμείνει ίδια</strong>, (δ) μηδενιστεί, (ε) τίποτε από τα παραπάνω.</li><li>Αν διπλασιάσουμε το βάθος στο οποίο τοποθετούμε τη μεμβράνη: τότε η ένδειξη p θα: (α) παραμείνει ίδια, <strong>(β) διπλασιαστεί</strong>, (γ) γίνει η μισή, (δ) μηδενιστεί, (ε) τίποτε από τα παραπάνω.</li><li>Αν αλλάξουμε το υγρό που περιέχεται στο μανόμετρο και τοποθετήσουμε ένα άλλο του οποίου η πυκνότητα είναι το ½ της πυκνότητας του αρχικού υγρού διατηρώντας τη μεμβράνη στο ίδιο βάθος: τότε η ένδειξη p θα: (α) παραμείνει ίδια, (β) διπλασιαστεί, <strong>(γ) γίνει η μισή</strong>, (δ) μηδενιστεί, (ε) τίποτε από τα παραπάνω.</li><li>Αν μεταφέρουμε το δοχείο στην κορυφή του Έβερεστ: τότε η ένδειξη p θα: (α) παραμείνει ίδια, (β) αυξηθεί, <strong>(γ) μειωθεί</strong>, (δ) μηδενιστεί, (ε) τίποτε από τα παραπάνω.</li><li>Αν τοποθετήσουμε το υγρό σε ένα άλλο δοχείο διαφορετικού σχήματος και προσθέσουμε υγρό έτσι ώστε να βυθίσουμε την επιφάνεια στο ίδιο βάθος: τότε η ένδειξη p θα: <strong>(α) παραμείνει ίδια</strong>, (β) αυξηθεί, (γ) μειωθεί, (δ) μηδενιστεί, (ε) τίποτε από τα παραπάνω.</li></ol> <!-- /wp:list --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>4.Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν από το παρακάτω κείμενο έτσι ώστε οι προτάσεις που προκύπτουν να είναι επιστημονικά ορθές</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>i)κατακόρυφη, τα πάνω, άνωση, βάρος, υγρού</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ii) άνωση, βάρος</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>5.Να χαρακτηρίσεις με Σ τις προτάσεις των οποίων το περιεχόμενο είναι επιστημονικά ορθό και με Λ αυτές που το περιεχόμενό τους είναι επιστημονικά λανθασμένο.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) Λ β) Σ γ) Σ δ) Λ ε) Σ</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>6.Ένα μπαλόνι γεμάτο με αέριο ήλιο ανυψώνεται στον αέρα γιατί: Στις προτάσεις που ακολουθούν κύκλωσε το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>i) Σ ii) Λ iii) Σ iv) Λ</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>7.Στο σχήμα παριστάνονται τρεις θέσεις ενός σιδερένιου κύβου καθώς βυθίζεται μέσα σε δοχείο με νερό.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>i. Στη θέση Α να σχεδιαστούν όλες οι δυνάμεις που ασκούνται από το νερό στον κύβο.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <Image id="ab54b2a0-5275-4afb-0d51-177b64328400"/> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>ii. Να σχεδιαστούν οι ανώσεις και στις τρεις θέσεις και να συγκριθούν μεταξύ τους.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <Image id="f3ee7d69-76b4-442f-8f63-cb0896908d00"/> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>iii Στις προτάσεις πουακολουθούν να επιλέξεις το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Α. (α)μεγαλύτερη, B. (γ) ίδια</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /><br /> <!-- wp:heading --> <h2><strong>Εφάρμοσε τις γνώσεις σου και γράψε τεκμηριωμένες απαντήσεις για τις ερωτήσεις που ακολουθούν</strong></h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p></p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>1.Σε μια επιφάνεια που έχει καλυφθεί από πλαστελίνη τοπο-θετούμε ένα ορθογώνιο σιδερένιο κουτί ώστε να ακουμπά στην πλαστελίνη με δύο τρόπους: (α) με τη μεγάλη επιφάνεια και (β) με τη μικρή επιφάνεια. Σε ποια περίπτωση το κουτί θα βουλιάξει περισσότερο στην πλαστελίνη; Να εξηγήσεις την επιλογή σου.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Το κουτί θα βουλιάξει περισσότερο στην περίπτωση που η πίεση είναι μεγαλύτερη. Γνωρίζαμε ότι η πίεση είναι <Math> P=\frac{Fκ}{Α} </Math> όπου Fκ η κάθετη δύναμη που ασκείται στην επιφάνεια και Α το εμβαδόν της επιφάνειας του κουτιού. Όσο μικρότερο είναι το εμβαδόν της επιφάνειας του κουτιού, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που δέχεται η πλαστελίνη. Συνεπώς το κουτί Θα βουλιάξει περισσότερο όταν ακουμπάει στην πλαστελίνη με τη μικρότερη επιφάνεια.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>2.Στη διπλανή εικόνα παριστάνεται μια υδραυλική αντλία η οποία περιέχει λάδι. Στο έμβολο 1 ασκούμε δύναμη F<sub>1</sub>. Αν γνωρίζουμε ότι το εμβαδόν του εμβόλου 2 είναι πενταπλάσιο του εμβαδού του εμβόλου 1, να συγκρίνειςτη δύναμη F<sub>2</sub> που ασκεί το έμβολο 2 με την F<sub>1</sub>. Να αιτιολογήσεις την απάντησή σου</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Οι δυνάμεις F<sub>1</sub>, και F<sub>2</sub> είναι διαφορετικές γιατί τα έμβολα έχουν διαφορετικά εμβαδά και η πίεση είναι ίδια. <Math> P_1=P_2 </Math> δηλαδή: <Math> \frac{F1}{Α1}=\frac{F2}{Α2} </Math>. Αφού Α<sub>2</sub>>Α<sub>1</sub> τότε πρέπει και F<sub>2</sub>>F<sub>1</sub> προκειμένου P<sub>1</sub> = P<sub>2</sub> .</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>3.Μπορείς να ερμηνεύσεις γιατί: (α) Οι καμήλες έχουν μεγάλα επίπεδα πέλματα; (β) Οι σκιέρ φορούν χιονοπέδιλα; (γ) Τα τρακτέρ έχουν φαρδιά λάστιχα; (δ) «Κόβονται» τα δάχτυλά μας όταν σηκώσουμε ένα βαρύ δέμα από το νήμα που είναι δεμένο; (ε) Τα παπούτσια των αθλητών έχουν πέλματα με καρφιά; (στ) Ένα ακονισμένο μαχαίρι κόβει καλύτερα;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) Έχουν μεγαλύτερα πέλματα, για να μη βουλιάζουν στην άμμο. Όσο μεγαλύτερα είναι τόσο μικρότερη θα είναι η πίεση που θα ασκούν στο έδαφος. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) Οι σκιέρ φορούν χιονοπέδιλα, έτσι ώστε η πίεση που δέχεται το χιόνι να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη και να μη βουλιάζουν. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ) Εάν τα λάστιχα των τρακτέρ είχαν μικρή επιφάνεια, τότε θα βούλιαζαν στο χώμα λόγω της μεγαλύτερης πίεσης που θα δεχόταν το έδαφος. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>δ) Όταν σηκώνουμε ένα βαρύ δέμα από ένα νήμα, τα σημεία των δακτύλων μας που έρχονται σε επαφή με το νήμα, δέχονται πολύ μεγάλη πίεση διότι όλο το βάρος του δέματος ασκείται σε αυτό τα σημεία. Λόγω της μικρής επιφάνειας του νήματος η πίεση είναι πολύ μεγάλη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ε) Τα καρφιά στα πέλματα των αθλητών έχουν αποτέλεσμα το βάρος του αθλητή να ασκείται σε όσο το δυνατόν μικρότερη επιφάνεια. Έτσι ασκείται πολύ μεγάλη πίεση στο έδαφος, δίνοντας στον αθλητή σταθερό πάτημα και μεγάλη επιτάχυνση. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>στ) 'Ένα ακονισμένο μαχαίρι έχει αρκετά μικρή επιφάνεια. Θα ασκεί λοιπόν στην επιφάνεια που ακουμπά μεγαλύτερη πίεση και άρα θα κόβει καλύτερα.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>4.Να συγκρίνεις την πίεση του νερού στον πυθμένα ενός στενού σωλήνα ύψους 10m με την πίεση που επικρατεί σε μια λίμνη σε βάθος 10m, αν γνωρίζεις ότι ο σωλήνας είναι γεμάτος με νερό από την παραπάνω λίμνη.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Η υδροστατική πίεση Ρ εξαρτάται από την πυκνότητα του υγρού (ρ), από την επιτάχυνση της βαρύτητας (g) και το βάθος από την επιφάνεια του υγρού (h). Αφού το νερό έχει παντού την ίδια πυκνότητα, η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι σταθερή και το βάθος είναι h=10 m, τότε η πίεση στον πυθμένα του σωλήνα, θα είναι η ίδια με την πίεση στη λίμνη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>5.Το υδροστατικό παράδοξο. Στη διπλανή εικόνα παριστάνονται τρία δοχείαδιαφορετικού σχήματος τα οποία περιέχουν υγρό στο ίδιο ύψος. (α) Να συγκρίνεις τις πιέσεις στους πυθμένες των δοχείων. (β) Να συγκρίνεις τις δυνάμεις που ασκούνται από το υγρό στους πυθμένες των δοχείων.(γ) Να συγκρίνεις τις δυνάμεις που ασκούν τα δοχεία στο τραπέζι πάνω στο οποίο ισορροπούν.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) Οι πιέσεις στους πυθμένες των δοχείων είναιοι ίδιες, γιατί το υγρό είναι το ίδιο και οι πυθμένες του κάθε δοχείου βρίσκονται στο ίδιο βάθος από την επιφάνεια του υγρού. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) Οι πιέσεις στους πυθμένες είναι οι ίδιες λόγω του ίδιου βάθους στο οποίο βρίσκονται οι πυθμένες των δοχείων. Επειδή και στη τρία δοχεία οι επιφάνειες των πυθμένων έχουν το ίδιο εμβαδόν, και οι δυνάμεις που θα ασκούνται σε αυτές τις επιφάνειες θα είναι ίσες. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ) Τα δοχεία στο τραπέζι ασκούν δυνάμεις ίσες με το συνολικό βάρος του κάθε δοχείου. Το συνολικό βάρος του κάθε δοχείου διαφέρει λόγω της διαφορετικήςποσότητας υγρού που περιέχει το καθένα από αυτά. Έτσι εφόσον το βάρος κάθε δοχείου είναι διαφορετικό, θα ασκούν και διαφορετικές δυνάμεις στο τραπέζι.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>6.Το αλεύρι που φαίνεται στη διπλανή εικόνα συσκευάζεται σε «κενό» αέρος, δηλαδή από τη σακούλα αφαιρείται ο ατμοσφαιρικός αέρας και στη συνέχεια σφραγίζεται. (α) Μπορείς να εξηγήσεις για ποιον λόγο το περιτύλιγμα κολλάει στο αλεύρι; (β) Μπορείς να προβλέψεις τι θα συμβεί εάν με μια καρφίτσα δημιουργήσεις μια μικρή οπή στο περιτύλιγμα;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) Αφού αφαιρείται ο ατμοσφαιρικός αέρας από το εσωτερικό της συσκευασίας, η ατμοσφαιρική πίεση που ασκείται στην εξωτερική επιφάνεια της συσκευασίας δε βρίσκει άλλη αντίσταση και πιέζοντας τα τοιχώματα της συσκευασίας τα συμπιέζει στο αλεύρι.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) Αν ανοίξουμε μια μικρή οπή στη συσκευασία, ατμοσφαιρικός αέρας θα μπει από αυτή οπότε η τάση στο εσωτερικό θα γίνει ίδια με την ατμοσφαιρική πίεση και η σακούλα θα γεμίσει με αέρα.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>7.Γέμισε ένα ποτήρι μέχρι το χείλος του με νερό. Βάλε ένα φύλλο χαρτιούστα χείλη του ποτηριού. Πίεσε με την παλάμη σου το χαρτί στα χείλη του ποτηριού και αναποδογύρισε το ποτήρι πάνω από μια λεκάνη. Το νερό δε χύνεται. Μπορείς να εξηγήσεις γιατί συμβαίνει αυτό;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αυτό συμβαίνει διότι η ατμοσφαιρική πίεση που ασκείται από τον αέρα στο χαρτί είναι μεγαλύτερη από ό,τι η δύναμη που ασκεί το υγρό πάνω σε αυτό. Έτσι για την ίδια επιφάνεια η δύναμη προς τα πάνω είναι μεγαλύτερη και το χαρτί δεν πέφτει.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>8.Να χαρακτηρίσεις με Σ τις προτάσεις των οποίων το περιεχόμενο είναι επιστημονικά ορθό και με Λ αυτές που το περιεχόμενό τους είναι επιστημονικά λανθασμένο.</strong> <strong>Να αιτιολογήσεις την επιλογή σου σε κάθε περίπτωση.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α. Κολυμπάς πιο εύκολα στη θάλασσα από ό,τι στην πισίνα.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Σωστή. Λόγω της διαφορετικής πυκνότητας του θαλασσινού από το γλυκό νερό, η άνωση στο θαλασσινό νερά θα είναι μεγαλύτερη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β. Μια μικρή σιδερένια σφαίρα βυθίζεται στο νερό, ενώ μια μεγάλη ξύλινη επιπλέει.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Σωστή. Η πυκνότητα της μικρής σιδερένιας σφαίρας είναι μεγαλύτερη από αυτή του νερού, οπότε αυτή βυθίζεται, ενώ του ξύλου είναι μικρότερη οπότε αυτό επιπλέει.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>γ. Τα υποβρύχια μπορούν να αναδύονται και να καταδύονται στη θάλασσα. </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Σωστή. Τα υποβρύχια έχουν ειδικές δεξαμενές στις οποίον αποθηκεύεται νερό όταν το υποβρύχιο χρειάζεται να καταδυθεί αυξάνοντας έτσι την πυκνότητά του. Όταν το υποβρύχιο χρειάζεται να αναδυθεί απελευθερώνει την ποσότητα του νερού αντικαθιστώντας την με αέρα.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>9.Γέμισε ένα μικρό πλαστικό μπουκάλι με νερό της βρύσης και άφησέ το σ’ ένα δοχείο γεμάτο με το ίδιο νερό. Τότε θα παρατηρήσεις ότι το μπουκάλι πλέει, ενώ είναι ολόκληρο βυθισμένο ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του νερού.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α. Να σχεδιάσεις τις δυνάμεις που ασκούνται στο μπουκάλι. Να υπολογίσεις τη συνισταμένη δύναμη που ασκείται σε αυτό.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Στο μπουκάλι ασκείται η άνωση (Α) με φορά προς τα πάνω και το βάρος του (W) με φορά προς τα κάτω. Εφόσον το μπουκάλι πλέει σημαίνει ότι Α=W. Άρα η συνισταμένη δύναμη που ασκείται σε αυτό είναι ίση με μηδέν.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β. Βυθίζουμε ολόκληρο το μπουκάλι μέσα σε οινόπνευμα και το αφήνουμε. Προς τα πού θα κινηθεί; Εξήγησε.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αν βυθίσουμε ολόκληρο το μπουκάλι σε οινόπνευμα, για να δούμε προς τα πού θα κινηθεί αυτό, συγκρίνουμε τις πυκνότητες του οινοπνεύματος με αυτή του νερού. Αφού ρ<sub>οινο</sub>< ρ<sub>νερού</sub> το μπουκάλι θα βυθιστεί.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>γ. Βυθίζουμε ολόκληρο το μπουκάλι μέσα σε αλατόνερο και το αφήνουμε. Προς τα πού θα κινηθεί; Εξήγησε.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αφού ρ<sub>αλατ</sub>.> ρ<sub>νερού</sub> το μπουκάλι θα ανέβει στην επιφάνεια και θα επιπλέει.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>10.Ένα πλοίο φορτωμένο με εμπορεύματα διαπλέει τον Ατλαντικό ωκεανό και μέσω του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου φθάνει στη λίμνη Μίτσιγκαν στην οποία βρίσκεται το λιμάνι του Σικάγου όπου και ξεφορτώνει.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>i. Να συγκρίνεις τις ανώσεις που δέχεται το πλοίο: α) στον ωκεανό β) στο λιμάνι πριν ξεφορτώσει γ) στο λιμάνι αφού ξεφορτώσει.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Στις δύο πρώτες περιπτώσεις η άνωση είναι ίδια αφού ισαούται με το βάρος του σώματος δηλαδή Α<sub>1</sub>=Α<sub>2</sub>. Όταν ξεφορτώσει το πλοίο το βάρος του θα είναι μικρότερο, οπότε αν Α<sub>3</sub> η άνωση αφού ξεφορτώσει το πλοίο στο λιμάνι. Θα ισχύει Α<sub>3</sub>< Α<sub>2</sub>= Α<sub>1</sub>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>ii. Από τις παρακάτω προτάσεις να επιλέξεις αυτή που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση: Το πλοίο βυθίζεται περισσότερο στο νερό ενώ είναι φορτωμένο (α) και πλέει στον ωκεανό (β) και πλέει στη λίμνη.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Το πλοίο βυθίζεται περισσότερο όταν είναι φορτωμένο και πλέει στη λίμνη αφού το νερό εκεί έχει τη μικρότερη πυκνότητα, δηλαδή ρ<sub>νερού λίμνης</sub>< ρ<sub>θαλασσινού νερού</sub>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>iii. Το πλοίο φθάνει στο λιμάνι και ξεφορτώνει το φορτίο του. (α) Πότε ασκείται μεγαλύτερη άνωση στο πλοίο; Όταν είναι φορτωμένο ή όταν είναι άδειο; (β) Σε ποια από τις δύο παραπάνω περιπτώσεις βυθίζεται περισσότερο στη θάλασσα; Να δικαιολογήσεις τις επιλογές σου.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αφού Α<sub>3</sub>< Α<sub>2</sub> τότε βυθίζεται περισσότερο στη λίμνη όταν είναι φορτωμένο γιατί η άνωση τότε είναι μεγαλύτερη και άρα ο όγκος του βυθισμένου σώματος είναι μεγαλύτερος.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>11.Ένα ποτήρι είναι γεμάτο με νερό. Στην επιφάνειά του επιπλέει ένα παγάκι. </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α. Το παγάκι θα επέπλεε στο οινόπνευμα; </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Το παγάκι βυθίζεται γιατί έχει μεγαλύτερη πυκνότητα από αυτή του οινοπνεύματος</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β. Το παγάκι λειώνει. Θα χυθεί νερό από το ποτήρι; </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Δεν θα χυθεί νερό από το ποτήρι, διότι ο όγκος του νερού του λιωμένου παγακίου ισούται με τον όγκο που το μέρος από το παγάκι που ήταν βυθισμένο.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>γ. Σε μια εφημερίδα διατυπώνεται η άποψη: «Μια αύξηση της θερμοκρασίας της γης θα είχε ως αποτέλεσμα να λιώσουν τα παγόβουνα των πολικών περιοχών, οπότε θα ανέβει η στάθμη των ωκεανών». Συμφωνείς με την παραπάνω άποψη; Υπενθυμίζουμε ότι τα παγόβουνα προέρχονται από τους παγετώνες της ξηράς. 3 3 . </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Ισχύει, γιατί ο όγκος του νερού που θα προέλθει από το λιώσιμο των παγόβουνων θα πέσει στη θάλασσα με αποτέλεσμα την αύξηση της στάθμης της.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>12.Σε μια ζυγαριά μπάνιου τοποθετείται ένα δοχείο με νερό. Η ζυγαριά δείχνει 195 Ν.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α. Στο δοχείο τοποθετείται μια πέτρα βάρους 8 Ν. Η πέτρα βυθίζεται στον πυθμένα του δοχείου.Ποια νομίζεις ότι θα είναι η ένδειξη της ζυγαριάς;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Η ζυγαριά μετρά τις αντιδράσεις, οπότε: 195Ν + 8Ν = 203Ν θα είναι η ένδειξη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β. Αφαιρούμε την πέτρα και τοποθετούμε στο δοχείο ένα ψάρι βάρους 2 Ν. Ποια θα είναι η ένδειξη της ζυγαριάς, όταν το ψάρι κολυμπάει στο νερό του δοχείου;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αφού το ψάρι δεν ακουμπάει τον πυθμένα δέχεται άνωση ίση με το βάρος του 2Ν, επομένως η ζυγαριά θα δείχνει: 195Ν + 2Ν = 197Ν.</p> <!-- /wp:paragraph --> <br /> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>13.Όταν σε ένα δοχείο τοποθετηθούν υγρά που δεν αναμειγνύονται, όπως νερό και λάδι, τότε αυτά ισορροπούν έτσι ώστε το πυκνότερο υγρό να βρίσκεται στον πυθμένα του δοχείου και το λιγότερο πυκνό στην επιφάνεια. Σε έναν ογκομετρικό κύλινδρο τοποθετούνται τρία υγρά και τρία στερεά από διαφορετικά υλικά. Με βάση τον πίνακα 4.3 να καθορίσεις τη διαδοχική σειρά με την οποία θα ισορροπήσουν. </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Τα υλικά με τη μεγαλύτερη πυκνότητα θα βρίσκονται προς τον πυθμένα, άρα η σειρά θα είναι η εξής με βάση τις πυκνότητες: Ξύλο->Πάγος->Λάδι->Νερό->Χάλυβας->Υδράργυρος.</p> <!-- /wp:paragraph -->