Κε��άλαιο 5
📄 Lorem Ipsum
📝 Τι είναι το Lorem Ipsum;
Το Lorem Ipsum είναι ένα κείμενο που χρησιμοποιείται ευρέως στη γραφιστική και την εκτύπωση για να γεμίσει χώρο και να δείξει πώς θα φαίνεται ένα έγγραφο ή μια ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Lorem Ipsum
🔍 Λίγη ιστορία
Το Lorem Ipsum έχει τις ρίζες του σε ένα κλασικό λατινικό κείμενο από το 45 π.Χ. και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες. Πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα έργο του με τίτλο "de Finibus Bonorum et Malorum" (Τα όρια του καλού και του κακού).
📜 Το πλήρες κείμενο
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Phasellus imperdiet, nulla et dictum interdum, nisi lorem egestas odio, vitae scelerisque enim ligula venenatis dolor. Maecenas nisl est, ultrices nec congue eget, auctor vitae massa. Fusce luctus vestibulum augue ut aliquet. Nunc sagittis dictum nisi, sed ullamcorper ipsum dignissim ac. In at libero sed nunc venenatis imperdiet sed ornare turpis. Donec vitae dui eget tellus gravida venenatis. Integer fringilla congue eros non fermentum. Sed dapibus pulvinar nibh tempor porta. Cras ac leo purus. Mauris quis diam velit.
Προσοχή
🛠️ Χρήσεις του Lorem Ipsum
- Γραφιστική: Για να γεμίσει χώρο σε μακέτες και σχέδια.
- Εκτύπωση: Για να δείξει πώς θα φαίνεται το τελικό έντυπο.
- : Για να παρουσιάσει το layout μιας ιστοσελίδας.
🤔 Γιατί χρησιμοποιείται;
Το Lorem Ipsum χρησιμοποιείται επειδή έχει μια φυσιολογική κατανομή γραμμάτων και μοιάζει περισσότερο με πραγματικό κείμενο από ό,τι η απλή επανάληψη "Εδώ είναι το κείμενο, εδώ είναι το κείμενο". Αυτό βοηθά τους σχεδιαστές να επικεντρωθούν στο οπτικό αποτέλεσμα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από το περιεχόμενο.
🌟 Συνοπτικά
- Χρησιμότητα: Βοηθά τους σχεδιαστές να δουν πώς θα φαίνεται το κείμενο στο τελικό προϊόν.
- Ιστορία: Προέρχεται από κλασικό λατινικό κείμενο.
- Χρήσεις: Σε γραφιστική, εκτύπωση και web design.
Πηγές
Τώρα ξέρετε τι είναι το Lorem Ipsum και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο! 🌐✍️
Κλειδωμένο μάθημα
<!-- wp:heading --> <h2>Χρησιμοποίησε και εφάρμοσε τις έννοιες που έμαθες:</h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>1. Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν από το παρακάτω κείμενο έτσι ώστε οι προτάσεις πουπροκύπτουν να είναι επιστημονικά ορθές:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α. Κύματα δημιουργούνται όταν ένα σύστημα <strong>διαταρράσεται </strong>από την κατάσταση <strong>ισορροπίας </strong>του και <strong>ενέργεια </strong>μεταφέρεται από μια περιοχή του συστήματος σε μια άλλη. Τα κύματα που μεταφέρουν μηχανική ενέργεια ονομάζονται <strong>μηχανικά </strong>κύματα. Τα <strong>μηχανικά </strong>κύματα έχουν δύο βασικά κοινά χαρακτηριστικά: α) Διαδίδονται μέσα στα <strong>υλικά </strong>μέσα και όχι στο <strong>κενό </strong>β) Μεταφέρουν <strong>ενέργεια </strong>χωρίς να μεταφέρουν <strong>ύλη</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β. Ανάλογα με τον τρόπο <strong>κίνησης </strong>των σωματιδίων του μέσου <strong>διάδοσης </strong>ενός κύματος διακρίνουμε δύο βασικούς τύπους κυμάτων: α) Το <strong>εγκάρσιο </strong>κύμα όπου τα <strong>σωματίδια </strong>του μέσου ταλαντώνονται κάθετα στη <strong>διεύθυνση</strong> <strong>διάδοσης </strong>του κύματος. Τα κύματα αυτά διαδίδονται μόνο στα <strong>στερεά </strong>σώματα και κατά τη διάδοσή τους σχηματίζονται <strong>όρη </strong>και <strong>κοιλάδες </strong>β) Το <strong>διαμήκες </strong>κύμα όπου τα <strong>σωματίδια </strong>του μέσου ταλαντώνονται παράλληλα στη <strong>διεύθυνση διάδοσης </strong>του κύματος. Τα κύματα αυτά διαδίδονται στα <strong>στερεά</strong>, <strong>υγρά </strong>και <strong>αέρια </strong>σώματα και κατά τη διάδοσή τους σχηματίζονται <strong>πυκνώματα </strong>και <strong>αραιώματα</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ. Στο εγκάρσιο κύμα το <strong>μήκος κύματος </strong>ισούται με την απόσταση δύο διαδοχικών κοιλάδωνή ορέων. Στο διάμηκες κύμα το <strong>μήκος κύματος </strong>ισούται με την απόσταση δύο διαδοχικών <strong>πυκνωμάτων </strong>ή <strong>αραιωμάτων</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>δ. Η ταχύτητα διάδοσης του κύματος σ’ ένα μέσο ισούται με το <strong>γινόμενο </strong>της <strong>συχνότητας </strong>επί το <strong>μήκος κύματος</strong>. Η σχέση αυτή ονομάζεται <strong>θεμελιώδης</strong> <strong>νόμος </strong>της <strong>κυματικής</strong>. Η ταχύτητα δενεξαρτάται από το <strong>πλάτος </strong>του κύματος. Εξαρτάται από τις <strong>ιδιότητες </strong>του μέσου διάδοσης. Στο ίδιο μέσο διάδοσης τα <strong>εγκάρσια </strong>κύματα διαδίδονται με <strong>μικρότερη </strong>ταχύτητα απ’ ό,τι τα διαμήκη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>2. Ένας οικοδόμος κρατάει στο χέρι του μια σιδερένια ράβδο μήκους 3 m. Με ένα σφυρί χτυπάει το ένα άκρο της ράβδου αρχικά σε διεύθυνση κάθετη και στη συνέχεια παράλληλη προς τον άξονα τηςράβδου. Να αναφέρεις το είδος των κυμάτων που δημιουργούνται στη ράβδο σε κάθε περίπτωση και να περιγράψεις τον μηχανισμό διάδοσής τους.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Aν χτυπάει τη ράβδο με το σφυρί στην κάθετη διεύθυνση προς τον άξονα της ράβδου, έχουμε δημιουργία εγκάρσιων κυμάτων διότι τα σωματίδια της ράβδου ταλαντώνονται κάθετα στη διεύθυνση διάδοσης του κύματος. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αν χτυπάει τη ράβδο με το σφυρί στην παράλληλη διεύθυνση προς τον άξονα της ράβδου, έχουμε δημιουργία διαμηκών κυμάτων, διότι τα σωματίδια της ράβδου ταλαντώνονται παράλληλα στη διεύθυνση του κύματος.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>3. Να αντιστοιχίσεις τα παρακάτω είδη των κυμάτων με τον τρόπο κίνησης των σωματιδίων του ελαστικού μέσου.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:table --> <figure class="wp-block-table"><table><tbody><tr><td><strong>Είδος κύματος</strong><br>Εγκάρσιο κύμα<br>Διάμηκες κύμα</td><td class="has-text-align-left" data-align="left"><strong>Τρόπος ταλάντωσης</strong><br>Ταλάντωση παράλληλη προς τη διεύθυνση διάδοσης<br>Ταλάντωση κάθετη προς τη διεύθυνση διάδοσης</td></tr></tbody></table></figure> <!-- /wp:table --> <!-- wp:paragraph --> <p>Εγκάρσιο κύμα -> Ταλάντωση κάθετη προς τη διεύθυνση διάδοσης</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Διάμηκες κύμα -> Ταλάντωση παράλληλη προς τη διεύθυνση διάδοσης</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>4. Να χαρακτηρίσεις με Σ τις προτάσεις των οποίων το περιεχόμενο είναι επιστημονικά ορθό καιμε Λ αυτές που το περιεχόμενό τους είναι επιστημονικά λανθασμένο.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α. Τα κύματα μεταφέρουν ύλη και ενέργεια. <strong>Λ</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β. Το μήκος κύματος ισούται με την απόσταση μεταξύ δύο διαδοχικών ορέων ή κοιλάδων. <strong>Σ</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ. Η ταχύτητα του κύματος εξαρτάται από το πλάτος του κύματος. <strong>Λ</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>δ. Όσο μεγαλύτερο είναι το πλάτος τόσο περισσότερη ενέργεια μεταφέρεται από ένα κύμα. <strong>Σ</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ε. Στο ίδιο μέσο διάδοσης τα εγκάρσια κύματα διαδίδονται με μεγαλύτερη ταχύτητα απ’ ό,τι τα διαμήκη. <strong>Λ</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>5. Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν από το παρακάτω κείμενο έτσι ώστε οι προτάσεις που προκύπτουν να είναι επιστημονικά ορθές:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α. Οι ταλαντώσεις των σωμάτων στον αέρα δημιουργούν <strong>μηχανικά </strong>κύματα τα οποία ονομάζονται <strong>ηχητικά </strong>κύματα και είναι <strong>διαμήκη</strong>. Όταν αυτά τα κύματα φθάσουν στο ανθρώπινο αυτί και η συχνότητά τους είναι <strong>μεγαλύτερη </strong>από 20 Ηz και <strong>μικρότερη </strong>από 20.000 Ηz προκαλούν το αίσθημα της <strong>ακοής</strong> και ονομάζονται <strong>ήχος</strong>. Αν η συχνότητά τους είναι μικρότερη των 20 Ηz ονομάζονται <strong>υπόηχος</strong>, ενώ μεγαλύτερη των 20.000 Ηz ονομάζονται <strong>υπέρηχος</strong>. </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β. Τα ηχητικά κύματα διαδίδονται σε <strong>στερεά</strong>, <strong>υγρά </strong>και <strong>αέρια </strong>δεν διαδίδονται στο <strong>κενό</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>6. Στις παρακάτω ερωτήσεις να κυκλώσεις το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Πρώτα αισθανόμαστε τη δόνηση του εδάφους και μετά ακούμε τον κρότο διότι:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α. Ο αέρας απορροφά πολύ μεγάλο μέρος της ενέργειας του κύματος απ’ ό,τι απορροφά το έδαφος.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β. Τα παραγόμενα κύματα διαδίδονται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα στο έδαφος απ’ ό,τι στον αέρα.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ. Η συχνότητα των κυμάτων που παράγονται στο έδαφος είναι πολύ μεγαλύτερη από τη συχνότητα των κυμάτων στον αέρα.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>δ. Τα μόρια του αέρα ταλαντώνονται με πολύ μικρότερο πλάτος απ’ ό,τι οι δομικοί λίθοι του εδάφους επειδή οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους είναι πολύ ασθενέστερες.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ε. Καμία από τις παραπάνω προτάσεις δεν είναι επιστημονικά έγκυρη.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>7. Η σειρήνα ενός περιπολικού που βρίσκεται πολύ κοντά στην ακτή παράγει ήχο συχνότητας 1.200 Ηz. Ο ήχος γίνεται αντιληπτός από τη Μαρία που παίζει στην παραλία και το Σάββα που εκείνη τη στιγμή κάνει ένα μακροβούτι. Στις παρακάτω ερωτήσεις να κυκλώσεις το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Η συχνότητα του ήχου που αντιλαμβάνεται η Μαρία είναι:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) μικρότερη,</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) μεγαλύτερη,</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>γ) ίδια με αυτή που αντιλαμβάνεται ο Σάββας.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:heading --> <h2>Εφάρμοσε τις γνώσεις σου και γράψε τεκμηριωμένες απαντήσεις για τις ερωτήσεις που ακολουθούν.</h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>8. Στο σκοινί που παριστάνεται στην εικόνα 5.2 δημιουργείται ένα κύμα. Να χαρακτηρίσεις το είδος του κύματος αν γνωρίζεις ότι αυτό το κύμα μεταφέρει ενέργεια (έτσι προκαλείται η κίνηση του αμαξιδίου). Από πού προέρχεται αυτή η ενέργεια;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>To κύμα διαδίδεται κάθετα στη διεύθυνση που κινείται το χέρι. Συνεπώς έχουμε ένα μηχανικό εγκάρσιο κύμα. Η ενέργεια του κύματος μεταφέρεται από το χέρι που κινείται στο αμαξίδιο μέσω του σχοινιού.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>9. Να χαρακτηρίσεις το είδος της κίνησης που εκτελούν τα σωματίδια ενός μέσου στο οποίο διαδίδεται ένα μηχανικό κύμα. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά μεγέθη αυτής της κίνησης, πώς συμβολίζονται και πώς συνδέονται με την περίοδο, τη συχνότητα και το πλάτος του κύματος;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Ανάλογα με το είδος του κύματος, τα σωματίδια πραγματοποιούν ταλάντωση κάθετα ή παράλληλα στη διεύθυνση διάδοσης του κύματος στο μέσο. Για να περιγράψουμε την κίνηση των σωματιδίων χρησιμοποιούμε κάποια κύρια χαρακτηριστικά φυσικά μεγέθη: τη συχνότητα (f), την περίοδο (T) και το πλάτος(A) της ταλάντωσης. Τα χαρακτηριστικά μεγέθη αυτά είναι ακριβώς ίδια με τα χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος που δημιουργείται.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>10. Η απόσταση μεταξύ των σημείων Β και Γ του σχοινιού που παριστάνεται στην εικόνα 5.9 είναι 80 cm. Πόση απόσταση διανύει το κύμα που διαδίδεται στο σκοινί σε χρόνο μιας περιόδου;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αφού η απόσταση των σημείων Β και Γ είναι η απόσταση μεταξύ δύο κοιλάδων, το μήκος κύματος θα είναι 80cm. Άρα σε χρόνο μιας περιόδου η απόσταση που διανύει το κύμα είναι 80cm.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>11. Ένα κύμα διαδίδεται σε κάποιο μέσο. Αν διπλασιαστεί η συχνότητα του κύματος, πώς μεταβάλλεται:</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α) η περίοδος του κύματος; </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Η περίοδος και η συχνότητα είναι αντιστρόφως ανάλογα μεγέθη <Math>f= \frac{1}{T} </Math>. Aν διπλασιαστεί η συχνότητα του κύματος, η περίοδος θα υποδιπλασιαστεί.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β) το μήκος του κύματος;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Δεδομένου ότι δε μεταβάλλεται το μέσο διάδοσης, από το θεμελιώδη νόμο της κυματικής, προκύπτει πως αν διπλασιαστεί η συχνότητα του κύματος, το μήκος κύματος θα υποδιπλασιαστεί <Math> u= λ \cdot f</Math>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>12. Κατά τη διάδοση ενός κύματος τι παριστάνουμε με την ακτίνα; Όταν ένα κύμα προσπίπτει πάνω σ’ένα εμπόδιο η αρχική και η τελική ακτίνα σχηματίζουν με την κάθετη στο εμπόδιο από μια γωνία. Πώς λέγονται αυτές οι γωνίες και με ποια σχέση συνδέονται;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Η ακτίνα δείχνει μόνο την κατεύθυνση διάδοσης του κύματος και όχι το πραγματικό κύμα. Καθώς το κύμα προσπίπτει πάνω σε ένα εμπόδιο, σχεδιάζουμε την ευθεία που είναι κάθετη στο εμπόδιο και ορίζουμε τη γωνία πρόσπτωσης π και τη γωνία ανάκλασης α. Με τη μέτρηση των γωνιών αυτών προκύπτει ο νόμος της ανάκλασης σύμφωνα με τον οποίο η γωνία πρόσπτωσης είναι ίση με τη γωνία ανάκλασης.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>13. Σ’ ένα υποθαλάσσιο σεισμό το παραγόμενο σεισμικό κύμα διαδίδεται από το στερεό φλοιό της γης στα νερά του ωκεανού. Από τις παρακάτω προτάσεις να επιλέξεις τη σωστή. Όταν το σεισμικό κύμα διέρχεται από τον πυθμένα στο νερό, τότε μεταβάλλεται: </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>α) μόνο η ταχύτητα διάδοσης, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>β) μόνο η συχνότητα, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>γ) μόνο το μήκος κύματος, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>δ) η ταχύτητα και η συχνότητα, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>ε) η ταχύτητα και το μήκος κύματος, </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>στ) συχνότητα και το μήκος κύματος, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ζ) και τα τρία, </p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>η) κανένα από τα παραπάνω.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>14. Στο εργαστήριο Φυσικής του σχολείου σας πιθανόν να υπάρχει ένας γυάλινος κώδωνας σαν αυτόν που παριστάνεται στην εικόνα της επόμενης σελίδας. Με τη βοήθεια μιας αντλίας που προσαρμόζεται στη βάση του κώδωνα μπορούμε να αφαιρέσουμε τον αέρα από το εσωτερικό του. Ο καθηγητής της Φυσικής ζητά από τη συμμαθήτριά σας τη Χαρούλα να ρυθμίσει ένα ξυπνητήρι έτσι ώστε να χτυπήσει ύστερα από 15 λεπτά και στη συνέχεια το τοποθετεί στο εσωτερικό του κώδωνα λέγοντάς σας ότι μόλις ακουστεί ο ήχος του θα σας επιτρέψει να βγείτε στο προαύλιο του σχολείου και να παίξετε. Ύστερα από 30 λεπτά κάποιοι από τους συμμαθητές σας διαμαρτύρονται στη Χαρούλα επισημαίνοντάς της ότι έκανε λάθος στη ρύθμιση του ρολογιού επειδή μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν ακούστηκε κανένας ήχος. Εκείνη επιμένει ότι η ρύθμιση ήταν σωστή και ζητά από τον καθηγητή να της δώσει το ξυπνητήρι για να το επιβεβαιώσει. Μόλις ο καθηγητής αφαιρεί το κάλυμμα του κώδωνα το ξυπνητήρι ακούγεται να ηχεί. Πώς μπορείτε να εξηγήσετε αυτό που συνέβη;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Από τη στιγμή που ο καθηγητής τοποθέτησε το ξυπνητήρι μέσα στο γυάλινο κώδωνα και αφαίρεσε τον αέρα από το εσωτερικό του με τη βοήθεια της αντλίας, το ηχητικό κύμα δεν μπόρεσε να διαδοθεί στο κενό, εφόσον δεν υπάρχει μέσο διάδοσης. Όταν αφαιρεί τον κώδωνα, και ο αέρας εισέρχεται σε αυτόν, οι μαθητές πλέον ακούνε το ξυπνητήρι, αφού το ηχητικό κύμα που παράγεται διαδίδεται μέσω του αέρα.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>15. Πώς εξηγείται το γεγονός ότι για να διαδοθεί ο ήχος απαιτείται η ύπαρξη ενός μέσου;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Από τη φύση τους τα κύματα για να διαδοθούν χρειάζονται μέσο διάδοσης, διότι όπως γνωρίζουμε τα μηχανικά κύματα μεταφέρουν ενέργεια αλλά όχι ύλη. Ο ήχος, δηλαδή τα ηχητικά κύματα χρησιμοποιούν τα μόρια του εκάστοτε μέσου (στερεού, υγρού ή αέριου) για να διαδοθούν αλληλεπιδρώντας με τα γειτονικά μόρια και να υπάρξει η διάδοση της μηχανικής ενέργειας του ηχητικού κύματος.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>16. Στη θέση Α βρίσκεται ένας ψαράς με τη βάρκα του και στη θέση Β ένας ψαροντουφεκάς. Και οι δυο αντιλαμβάνονται το πλοίο που πλησιάζει απότον ήχο που προέρχεται από τις μηχανές του. Αν γνωρίζεις ότι ΑΟ=ΟΒ και αφού συμβουλευθείς τον πίνακα 5.1, μπορείς να σκεφθείς ποιος από τους δύο αντελήφθη γρηγορότερα το πλοίο; Να αιτιολογήσεις την απάντησή σου.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Η ταχύτητα του ήχου στο νερό είναι μεγαλύτερη από ότι στον αέρα. Ο ψαροτουφεκάς από τη στιγμή που βρίσκεται μέσα στη θάλασσα, θα αντιληφθεί γρηγορότερα το πλοίο στο Ο σε σχέση με τον ψαρά στο Α, ο οποίος βρίσκεται στην επιφάνεια της θάλασσας.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>17. Μια σειρήνα εκπέμπει ήχο. Πώς μεταβάλλεται η ταχύτητα του ήχου όταν αυξάνεται η θερμοκρασία του αέρα; Πώς επηρεάζονται η συχνότητα καιτο μήκος κύματος του ήχου της σειρήνας;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Από τη στιγμή που το μέσο διάδοσης δεν αλλάζει, η ταχύτητα του ηχητικού κύματος θα αυξηθεί, αν αυξηθεί και η θερμοκρασία του αέρα. Η συχνότητα εξαρτάται μόνο από την πηγή, οπότε δε θα αλλάξει. Τέλος το μήκος κύματος θα αυξηθεί και αυτό, σύμφωνα με το θεμελιώδη νόμο της κυματικής.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>18. Στη δεύτερη στήλη του πίνακα 5.4 να γράψεις τα υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου έτσι ώστε να αντιστοιχούν στα αντικειμενικά χαρακτηριστικά της πρώτης στήλης.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:table --> <figure class="wp-block-table"><table><tbody><tr><td>ΠΙΝΑΚΑΣ 5.4</td></tr><tr><td><strong>Αντικειμενικό χαρακτηριστικό</strong></td><td><strong>Yποκειμενικό χαρακτηριστικό</strong></td></tr><tr><td>α. Συχνότητα</td><td> Ύψος</td></tr><tr><td>β. Ένταση</td><td>Ακουστότητα </td></tr><tr><td>γ. Κυματομορφή</td><td> Χροιά</td></tr></tbody></table></figure> <!-- /wp:table --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>19. Ρυθμίζοντας έναν διακόπτη αυξάνουμε το ύψος του ήχου που παράγει μια σειρήνα. Στις παρακάτω ερωτήσεις να κυκλώσεις το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>i. Η ταχύτητα διάδοσης του ήχου: α) θα αυξηθεί, <strong>β) θα μειωθεί</strong>, γ) θα παραμείνει ίδια.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>ii. Η συχνότητα: <strong>α) θα αυξηθεί</strong>, β) θα μειωθεί, γ) θα παραμείνει ίδια.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>iii. Το μήκος κύματος: α) θα αυξηθεί, <strong>β) θα μειωθεί</strong>, γ) θα παραμείνει ίδιο.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>iv. Tο πλάτος του ηχητικού κύματος: α) θα αυξηθεί, β) θα μειωθεί, <strong>γ) θα παραμείνει ίδιο</strong>.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>20. Ένα συγκρότημα ροκ παίζει σε μια στάθμη έντασης 80 dB. Πόσες φορές ισχυρότερο ήχο αντιλαμβάνεται ένας ακροατής όταν η στάθμη έντασης ανέβει: </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>α) στα 90 dB; </strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αν η στάθμη της έντασης ανέβει στα 90 dB, δηλαδή αύξηση της έντασης κατά 10dB, ο ακροατής θα αντιλαμβάνεται τον ήχο του συγκροτήματος ισχυρότερο κατά 10 φορές.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p><strong>β) 100 dB;</strong></p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Αν η στάθμη της έντασης ανέβει στα 100 dB, δηλαδή αύξηση της έντασης κατά 20dB, ο ακροατής θα αντιλαμβάνεται τον ήχο του συγκροτήματος ισχυρότερο κατά 100 φορές.</p> <!-- /wp:paragraph -->