Λύσεις Σχολικού
📄 Lorem Ipsum
📝 Τι είναι το Lorem Ipsum;
Το Lorem Ipsum είναι ένα κείμενο που χρησιμοποιείται ευρέως στη γραφιστική και την εκτύπωση για να γεμίσει χώρο και να δείξει πώς θα φαίνεται ένα έγγραφο ή μια ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Lorem Ipsum
🔍 Λίγη ιστορία
Το Lorem Ipsum έχει τις ρίζες του σε ένα κλασικό λατινικό κείμενο από το 45 π.Χ. και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες. Πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα έργο του με τίτλο "de Finibus Bonorum et Malorum" (Τα όρια του καλού και του κακού).
📜 Το πλήρες κείμενο
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Phasellus imperdiet, nulla et dictum interdum, nisi lorem egestas odio, vitae scelerisque enim ligula venenatis dolor. Maecenas nisl est, ultrices nec congue eget, auctor vitae massa. Fusce luctus vestibulum augue ut aliquet. Nunc sagittis dictum nisi, sed ullamcorper ipsum dignissim ac. In at libero sed nunc venenatis imperdiet sed ornare turpis. Donec vitae dui eget tellus gravida venenatis. Integer fringilla congue eros non fermentum. Sed dapibus pulvinar nibh tempor porta. Cras ac leo purus. Mauris quis diam velit.
Προσοχή
🛠️ Χρήσεις του Lorem Ipsum
- Γραφιστική: Για να γεμίσει χώρο σε μακέτες και σχέδια.
- Εκτύπωση: Για να δείξει πώς θα φαίνεται το τελικό έντυπο.
- : Για να παρουσιάσει το layout μιας ιστοσελίδας.
🤔 Γιατί χρησιμοποιείται;
Το Lorem Ipsum χρησιμοποιείται επειδή έχει μια φυσιολογική κατανομή γραμμάτων και μοιάζει περισσότερο με πραγματικό κείμενο από ό,τι η απλή επανάληψη "Εδώ είναι το κείμενο, εδώ είναι το κείμενο". Αυτό βοηθά τους σχεδιαστές να επικεντρωθούν στο οπτικό αποτέλεσμα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από το περιεχόμενο.
🌟 Συνοπτικά
- Χρησιμότητα: Βοηθά τους σχεδιαστές να δουν πώς θα φαίνεται το κείμενο στο τελικό προϊόν.
- Ιστορία: Προέρχεται από κλασικό λατινικό κείμενο.
- Χρήσεις: Σε γραφιστική, εκτύπωση και web design.
Πηγές
Τώρα ξέρετε τι είναι το Lorem Ipsum και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο! 🌐✍️
Κλειδωμένο μάθημα
<AccordionRoot> <AccordionItem value='Άσκηση 1'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 1 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Ένα βακτήριο κατόρθωσε να εισέλθει στον οργανισμό μας μέσω του δέρματος και να εισέλθει στην κυκλοφορία του αίματος. Ποιοι αμυντικοί μηχανισμοί παρακάμφθηκαν, ποιοι και με ποια σειρά πρόκειται να ενεργοποιηθούν; 🦠🛡️ ### Αμυντικοί μηχανισμοί που παρακάμφθηκαν: 1. **Η δράση του γαλακτικού οξέος** και της **λυσοζύμης του ιδρώτα** 🧼. 2. **Η δράση των λιπαρών οξέων** του σμήγματος 🧴. 3. **Τα μη παθογόνα μικρόβια** του δέρματος 🧫. 4. **Το φραγμό** που δημιουργεί η **δομή του δέρματος** (κερατίνη στιβάδα) και του **ινώδους** (πλέγμα πρωτεϊνικής σύστασης που σταματά την αιμορραγία στη περιοχή του τραύματος και εμποδίζει την είσοδο μικροοργανισμών) 🛡️. ### Αμυντικοί μηχανισμοί που ενεργοποιούνται: 1. Εφόσον το βακτήριο έχει **ξεπεράσει τον αρχικό φραγμό** και βρίσκεται ήδη στην **κυκλοφορία του αίματος** 🩸, θα ενεργοποιηθούν: - **Τα μακροφάγα** (φαγοκύτταρα που βρίσκονται στους ιστούς) 🍽️. - Η **δράση ουσιών** με **αντιμικροβιακή δράση** που υπάρχουν στο **πλάσμα του αίματος** (προπερδίνη, συμπλήρωμα κλπ.) ⚔️. 2. Αφού το βακτήριο περάσει τους **προηγούμενους μηχανισμούς**, θα ενεργοποιηθούν: - **Τα φαγοκύτταρα** (μακροφάγα) 🍽️. - Η **φλεγμονώδης αντίδραση** 🔥. - **Ο πυρετός** 🌡️. 3. Παράλληλα, ουσίες με **αντιμικροβιακή δράση** στο πλάσμα του αίματος (προπερδίνη, συμπλήρωμα κλπ.) συνεχίζουν να λειτουργούν 🛡️. 4. Στη συνέχεια ενεργοποιούνται **τα Τ-βοηθητικά λευκοκύτταρα** και **τα Β-λεμφοκύτταρα** 🧬. - Τα **κυτταροτοξικά Τ-λεμφοκύτταρα** εξουδετερώνουν τα μολυσμένα κύτταρα 🎯. - Ακολουθεί η **παραγωγή Τ-λεμφοκυττάρων και Β-λεμφοκυττάρων μνήμης** για μελλοντική προστασία 🧠. - **Παραγωγή πλασματοκυττάρων**, τα οποία εκκρίνουν **αντισώματα** 🦠🛡️. Με αυτόν τον τρόπο, ο οργανισμός μας ενεργοποιεί **σειρά αμυντικών μηχανισμών** σε πολλαπλά επίπεδα για να αντιμετωπίσει το βακτήριο που εισέβαλε! </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 2'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 2 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Ένας ιός κατόρθωσε να εισέλθει στον οργανισμό μας μέσω του δέρματος και να εισέλθει στην κυκλοφορία του αίματος. Ποιοι αμυντικοί μηχανισμοί παρακάμφθηκαν, ποιοι και με ποια σειρά πρόκειται να ενεργοποιηθούν; 🦠🛡️ ### Αμυντικοί μηχανισμοί που παρακάμφθηκαν: 1. **Το φραγμό που δημιουργεί η δομή του δέρματος** (κερατίνη στιβάδα) και του ινώδους, που φυσιολογικά εμποδίζουν την είσοδο μικροοργανισμών 🛡️. ### Αμυντικοί μηχανισμοί που θα ενεργοποιηθούν: 1. **Οι ιντερφερόνες** 🧬, που παράγονται από τα κύτταρα του ξενιστή που έχουν μολυνθεί από τον ιό. Αυτές διαχέονται στα γειτονικά κύτταρα και παράγουν ουσίες που **εμποδίζουν την αναπαραγωγή** του ιού σε αυτά. 2. **Τα φαγοκύτταρα** (μακροφάγα) 🍽️ θα ενεργοποιηθούν για να καταστρέψουν τον ιό. 3. **Η φλεγμονώδης αντίδραση** 🔥, η οποία προκαλεί αυξημένη ροή αίματος και δραστηριότητα των κυττάρων του ανοσοποιητικού. 4. **Ο πυρετός** 🌡️ μπορεί να αυξηθεί για να καταστρέψει τον ιό. 5. **Ουσίες με αντιμικροβιακή δράση** που υπάρχουν στο πλάσμα του αίματος (προπερδίνη, συμπλήρωμα κλπ.) θα ενισχύσουν την άμυνα ⚔️. 6. **Τα Τ-βοηθητικά λευκοκύτταρα** και **τα Β-λεμφοκύτταρα** 🦠 θα ενεργοποιηθούν για την αναγνώριση του ιού και την παραγωγή αντισωμάτων. 7. **Τα κυτταροτοξικά Τ-λεμφοκύτταρα** 🎯 θα καταστρέψουν τα μολυσμένα κύτταρα. 8. **Η παραγωγή Τ-λεμφοκυττάρων και Β-λεμφοκυττάρων μνήμης** 🧠 θα δημιουργήσει ανοσία για μελλοντικές μολύνσεις. 9. **Τα πλάσματοκύτταρα** θα παράγουν **αντισώματα** 🦠🛡️ που θα καταπολεμήσουν τον ιό και θα επιτρέψουν την ανάρρωση του οργανισμού. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 3'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 3 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Ποιο είδος ανοσίας μας προστατεύει γρηγορότερα, η τεχνητή παθητική ανοσία ή η φυσική ενεργητική; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. 🛡️💉 Η **φυσική ενεργητική ανοσία** επιτυγχάνεται όταν ο οργανισμός εκτεθεί σε ένα **αντιγόνο** (π.χ. μικρόβιο) που βρίσκεται στο περιβάλλον. Βασίζεται στη δημιουργία **κυττάρων μνήμης** 🧬 που ενεργοποιούνται κατά την επόμενη επαφή με το ίδιο αντιγόνο. Αυτή η διαδικασία, ωστόσο, απαιτεί **χρόνο** ⏳ μέχρι να παραχθούν τα **αντισώματα** και να προστατευτεί ο οργανισμός. Αντίθετα, η **τεχνητή παθητική ανοσία** 🧪 επιτυγχάνεται άμεσα με τη χορήγηση **έτοιμων αντισωμάτων** μέσω ορού 🩸. Επειδή τα αντισώματα αυτά είναι **προπαρασκευασμένα**, η δράση τους είναι **άμεση** 🕒, προστατεύοντας τον οργανισμό γρηγορότερα από τα συμπτώματα της ασθένειας. ### Συμπέρασμα 🎯 Η **τεχνητή παθητική ανοσία** μας προστατεύει **γρηγορότερα** από τη φυσική ενεργητική ανοσία, καθώς δεν χρειάζεται χρόνο για την παραγωγή αντισωμάτων. Η προστασία είναι άμεση χάρη στη χορήγηση έτοιμων αντισωμάτων. 💪 </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 4'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 4 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Ποιο είδος ανοσίας μας προστατεύει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ένα μικροοργανισμό, η παθητική ή η ενεργητική; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. 🛡️⏳ Η **ενεργητική ανοσία** επιτυγχάνεται όταν ο οργανισμός ενεργοποιείται με δύο τρόπους: α. Όταν έρθει σε επαφή με ένα **αντιγόνο** που βρίσκεται στο περιβάλλον (φυσικός τρόπος) 🦠. β. Όταν δεχτεί μια ποσότητα **εμβολίου** που περιέχει νεκρούς ή εξασθενημένους μικροοργανισμούς ή τμήματά τους (τεχνητός τρόπος) 💉. Το εμβόλιο ενεργοποιεί τον ανοσοβιολογικό μηχανισμό του οργανισμού, όπως θα έκανε και ο ίδιος ο μικροοργανισμός, και έτσι παράγονται **αντισώματα** και **κύτταρα μνήμης** 🧬. Αντίθετα, στην **παθητική ανοσία**, χορηγούνται στον οργανισμό έτοιμα αντισώματα που έχουν παραχθεί από κάποιον άλλο οργανισμό 🧪. Η παθητική ανοσία μπορεί να επιτευχθεί: - **Φυσιολογικά**, με τη μεταφορά αντισωμάτων από τη μητέρα στο έμβρυο μέσω του **πλακούντα** 🤰 ή μέσω του **μητρικού γάλακτος** 🍼. - **Τεχνητά**, με τη χορήγηση ορού που περιέχει έτοιμα αντισώματα, τα οποία έχουν παραχθεί από άλλο άτομο ή ζώο 🩸. ### Ποιο είδος ανοσίας διαρκεί περισσότερο; 🧐 Η **ενεργητική ανοσία** διαρκεί περισσότερο γιατί ο οργανισμός δημιουργεί **κύτταρα μνήμης** 🧠, τα οποία παράγουν αντισώματα όταν το αντιγόνο εισέλθει ξανά στον οργανισμό. Αυτή η μνήμη επιτρέπει στον οργανισμό να ανταποκριθεί γρήγορα και αποτελεσματικά σε μελλοντικές εκθέσεις στο ίδιο αντιγόνο. Αντίθετα, η **παθητική ανοσία** παρέχει **προσωρινή προστασία**, επειδή τα αντισώματα που χορηγούνται εξωτερικά έχουν μικρό χρόνο ζωής και **δεν δημιουργούνται κύτταρα μνήμης**. ### Συμπέρασμα 🎯 Η **ενεργητική ανοσία** μας προστατεύει για **μεγαλύτερο χρονικό διάστημα** σε σύγκριση με την παθητική, επειδή στηρίζεται στη **δημιουργία κυττάρων μνήμης** που μπορούν να παράγουν αντισώματα για πολλά χρόνια ή ακόμα και για όλη τη ζωή του οργανισμού 💪. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 5'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 5 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Το διάγραμμα παρουσιάζει τη μεταβολή της συγκέντρωσης των αντισωμάτων στο αίμα ενός ανθρώπου που μολύνθηκε ταυτόχρονα από δύο διαφορετικά μικρόβια (Α και Β). Να επισημάνετε δύο διαφορές στη γραφική παράσταση της μεταβολής της συγκέντρωσης κάθε αντισώματος και να τις αιτιολογήσετε. 📈🦠 Συγκρίνοντας τις **καμπύλες** παρατηρούμε τα εξής: ### Διαφορά 1️⃣: Τα **αντισώματα για το αντιγόνο Α** αρχίζουν να παράγονται **νωρίτερα** ⏳ από τα αντισώματα για το αντιγόνο Β. Αυτό συμβαίνει επειδή το αντιγόνο Α είναι **ήδη γνωστό** στον οργανισμό, δηλαδή είτε το άτομο έχει μολυνθεί παλαιότερα με το ίδιο μικρόβιο είτε έχει εμβολιαστεί για αυτό. Έτσι, το ανοσοποιητικό σύστημα αναγνωρίζει αμέσως το αντιγόνο Α και ενεργοποιεί τα **κύτταρα μνήμης** 🧬, που ξεκινούν την παραγωγή αντισωμάτων πολύ πιο γρήγορα. ### Διαφορά 2️⃣: Η **μέγιστη συγκέντρωση των αντισωμάτων για το αντιγόνο Α** είναι **μεγαλύτερη** 📊 σε σχέση με αυτή των αντισωμάτων για το αντιγόνο Β. Αυτό σημαίνει ότι η ανοσολογική απόκριση για το αντιγόνο Α είναι **ισχυρότερη** γιατί το ανοσοποιητικό σύστημα έχει ήδη **προετοιμαστεί**. Αντίθετα, το αντιγόνο Β είναι **νέο** στον οργανισμό, και γι' αυτό απαιτείται **περισσότερος χρόνος** για να ξεκινήσει η παραγωγή αντισωμάτων. Στην περίπτωση του Β, πρέπει πρώτα να πραγματοποιηθούν διαδικασίες όπως η **φαγοκυττάρωση** 🦠, η ενεργοποίηση των **Τ-βοηθητικών λεμφοκυττάρων** και η ενεργοποίηση των **Β-λεμφοκυττάρων** για να παραχθούν αντισώματα. ### Συμπέρασμα 🎯: Η ανοσολογική απόκριση για το αντιγόνο Α είναι **γρηγορότερη και ισχυρότερη** λόγω της ύπαρξης **κυττάρων μνήμης** από προηγούμενη έκθεση, ενώ η απόκριση για το αντιγόνο Β είναι **αργή** και **λιγότερο ισχυρή**, καθώς ο οργανισμός πρέπει να αντιμετωπίσει το νέο αντιγόνο για πρώτη φορά. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 6'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 6 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Να τοποθετήσετε το σύμβολο + στα ορθογώνια στα οποία πιστεύετε ότι υπάρχει αντιστοίχιση ανάμεσα στους όρους της κατακόρυφης και της οριζόντιας στήλης. ✅ | ΟΡΟΣ (αντισωμάτων) | ΑΝΤΙΒΙΟΤΙΚΟ | T-ΛΕΜΦΟΚΥΤΤΑΡΟ | | ------------------ | ------------ | --------------- | | ΙΟΣ | +[1] | +[2] | | ΒΑΚΤΗΡΙΟ | +[3] | +[4] | +[5] | | ΤΟΞΙΝΗ | +[6] | +[7] | +[8] | | ΚΑΡΚΙΝΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ | | +[9] | ### Αιτιολόγηση: 1. **Ιός**: Ο ιός προκαλεί την παραγωγή **ειδικών αντισωμάτων** μέσω ορού (+[1]). Επίσης, τα **T-λεμφοκύτταρα** είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση της ανοσολογικής απόκρισης (+[2]). 2. **Βακτήριο**: Τα **αντισώματα** μπορούν να εξουδετερώσουν τα βακτήρια (+[3]). Τα **αντιβιοτικά** σταματούν τη βιοχημική δράση των βακτηρίων και τα καταστρέφουν (+[4]). Τα **T-λεμφοκύτταρα** είναι επίσης σημαντικά για την απόκριση ενάντια στα βακτήρια (+[5]). 3. **Τοξίνη**: Τα **αντισώματα** εξουδετερώνουν τις τοξίνες (+[6]), και τα **αντιβιοτικά** μπορούν να καταστρέψουν τα βακτήρια που παράγουν τις τοξίνες (+[7]). Τα **T-λεμφοκύτταρα** παίζουν επίσης ρόλο στην ανοσολογική απόκριση ενάντια στις τοξίνες (+[8]). 4. **Καρκινικά κύτταρα**: Τα **κυτταροτοξικά T-λεμφοκύτταρα** μπορούν να καταστρέψουν τα καρκινικά κύτταρα (+[9]). </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 7'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 7 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Να εξηγήσετε γιατί: - Μπορούμε να νοσήσουμε από ερυθρά ή παρωτίτιδα μία φορά, ενώ από γρίπη επανειλημμένα; - Τα μωρά που θηλάζουν έχουν μικρότερη πιθανότητα να νοσήσουν από μία μολυσματική ασθένεια από εκείνα που δεν θηλάζουν; - Δεν χρησιμοποιούμε αντιβιοτικά για την καταπολέμηση του κρυολογήματος; ### Μπορούμε να νοσήσουμε από ερυθρά ή παρωτίτιδα μία φορά, ενώ από γρίπη επανειλημμένα; Η **ερυθρά** και η **παρωτίτιδα** προκαλούνται από **ιούς** που δεν μεταλλάσσονται συχνά 🧬. Όταν μολυνθούμε από αυτούς τους ιούς, το ανοσοποιητικό μας σύστημα αποκτά **λεμφοκύτταρα μνήμης** 🧠, τα οποία είναι ικανά να παράγουν τα κατάλληλα αντισώματα **γρήγορα** αν ξαναβρεθούμε στο μέλλον αντιμέτωποι με τον ίδιο ιό, αποτρέποντας έτσι την επανεμφάνιση της ασθένειας. Αντίθετα, ο ιός της **γρίπης** είναι εξαιρετικά **πολυμορφικός** 🦠, δηλαδή μεταλλάσσεται συνεχώς, με αποτέλεσμα το ανοσοποιητικό μας σύστημα να πρέπει κάθε φορά να ξεκινά από το **μηδέν**. Έτσι, παρόλο που μπορεί να έχουμε ανοσία σε έναν τύπο γρίπης, οι νέες μορφές του ιού δεν αναγνωρίζονται από τα **υπάρχοντα αντισώματα**, γεγονός που μας κάνει ευάλωτους σε νέες λοιμώξεις. ### Τα μωρά που θηλάζουν έχουν μικρότερη πιθανότητα να νοσήσουν από μολυσματική ασθένεια σε σχέση με αυτά που δεν θηλάζουν; Τα **μωρά που θηλάζουν** 🍼 λαμβάνουν **έτοιμα αντισώματα** από το μητρικό γάλα μέσω της διαδικασίας της **φυσικής παθητικής ανοσίας** 🛡️. Αυτά τα αντισώματα παρέχουν προστασία στα μωρά από πολλές ασθένειες, μέχρι το ανοσοποιητικό τους σύστημα να αναπτυχθεί επαρκώς ώστε να μπορεί να δημιουργεί τα δικά του αντισώματα. Έτσι, τα μωρά που θηλάζουν έχουν **επιπλέον προστασία** από μολυσματικές ασθένειες σε σύγκριση με τα μωρά που δεν θηλάζουν. ### Δεν χρησιμοποιούμε αντιβιοτικά για την καταπολέμηση του κρυολογήματος; Το **κρυολόγημα** προκαλείται από ιούς και όχι από βακτήρια. Τα **αντιβιοτικά** λειτουργούν μόνο κατά των **βακτηρίων** 🦠, **μυκήτων** και ορισμένων παρασίτων, **όχι κατά των ιών**. Η χορήγηση αντιβιοτικών για ιογενείς λοιμώξεις, όπως το κρυολόγημα, δεν έχει καμία αποτελεσματικότητα. Αντίθετα, μπορεί να οδηγήσει σε **αντίσταση στα αντιβιοτικά** 🛑, καθιστώντας πιο δύσκολη την αντιμετώπιση βακτηριακών λοιμώξεων στο μέλλον. Έτσι, αντί για αντιβιοτικά, το ανοσοποιητικό μας σύστημα αντιμετωπίζει τους ιούς μόνο του. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 8'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 8 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Το διάγραμμα που ακολουθεί δείχνει τη διακύμανση της θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια μιας ασθένειας που προκλήθηκε από βακτήρια. ### Ποιο τμήμα του διαγράμματος αντιστοιχεί στην περίοδο των συμπτωμάτων της ασθένειας; Το σύμπτωμα που παρατηρούμε στο διάγραμμα είναι ο **πυρετός**, ο οποίος εμφανίζεται τη **10η ημέρα** και διατηρείται μέχρι την **20ή ημέρα**. ### Ποια είναι η περίοδος επώασης της ασθένειας; **Περίοδος επώασης** ονομάζεται το διάστημα από τη μόλυνση μέχρι την εμφάνιση των συμπτωμάτων. Σύμφωνα με το διάγραμμα, η περίοδος επώασης διαρκεί τις **πρώτες 10 ημέρες** μετά τη μόλυνση, καθώς τα συμπτώματα ξεκινούν τη 10η ημέρα. ### Ποια είναι η υψηλότερη θερμοκρασία που μετρήθηκε και πόσες ημέρες κράτησε ο πυρετός; Η υψηλότερη θερμοκρασία που σημειώθηκε ήταν περίπου **40°C** 🌡️. Ο πυρετός κράτησε **10 ημέρες**, από τη 10η έως την 20ή ημέρα. ### Ποιο δεδομένο του διαγράμματος υποδηλώνει την εμφάνιση και τη δράση αντισωμάτων; Η **σταθερή πτωτική πορεία** του πυρετού δηλώνει την εμφάνιση και την αποτελεσματική δράση των **αντισωμάτων** 🦠🛡️. Τα αντισώματα πιθανόν άρχισαν να παράγονται λίγες ημέρες πριν, όμως τα αποτελέσματά τους έγιναν εμφανή μετά την **18η ημέρα**. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 9'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 9 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Ο Γιάννης και η Ελένη χτύπησαν παίζοντας. Ο Γιάννης είχε κάνει αντιτετανικό εμβόλιο, ενώ η Ελένη όχι, γι’ αυτό της χορήγησαν αντιτετανικό ορό. ### Τι σημαίνει εμβόλιο και τι ορός; Το **εμβόλιο** περιέχει **νεκρούς ή εξασθενημένους μικροοργανισμούς** ή τμήματά τους και χορηγείται για να ενεργοποιήσει το ανοσοποιητικό σύστημα να παράγει **αντισώματα** και **κύτταρα μνήμης** 🧬, με σκοπό τη μελλοντική προστασία (προληπτική δράση). Αντίθετα, ο **ορός** περιέχει **έτοιμα αντισώματα** 🦠 που έχουν παραχθεί σε άλλο άτομο ή ζώο και χορηγείται για **άμεση προστασία** από τη μόλυνση (θεραπευτική δράση). ### Ποιο είδος ανοσίας έχει ο Γιάννης και ποιο η Ελένη; - Ο **Γιάννης** έχει **ενεργητική, τεχνητή ανοσία** 🛡️ από το εμβόλιο που είχε κάνει. - Η **Ελένη** έχει **παθητική ανοσία** λόγω του ορού που της χορηγήθηκε. ### Να περιγράψετε με ποιον τρόπο εξουδετερώθηκε πιθανώς το βακτήριο του τετάνου στον Γιάννη και την Ελένη: - Στον **Γιάννη**, το βακτήριο του τετάνου καταπολεμήθηκε μέσω της **δευτερογενούς ανοσολογικής απόκρισης**. Αυτό συνέβη επειδή το ανοσοποιητικό του σύστημα είχε ήδη δημιουργήσει **κύτταρα μνήμης** κατά τον εμβολιασμό του. Τα κύτταρα αυτά ενεργοποιήθηκαν άμεσα, παράγοντας γρήγορα **ειδικά αντισώματα** που κατέστρεψαν το βακτήριο προτού αυτό προκαλέσει την ασθένεια. - Στην **Ελένη**, το βακτήριο εξουδετερώθηκε μέσω των **έτοιμων αντισωμάτων** που περιείχε ο αντιτετανικός ορός. Τα αντισώματα που της χορηγήθηκαν δούλεψαν **άμεσα**, καταπολεμώντας τον τετάνο, καθώς το ανοσοποιητικό της δεν είχε προλάβει να αναπτύξει την απαραίτητη αντίδραση. </AccordionContent> </AccordionItem> <AccordionItem value='Άσκηση 10'> <AccordionTrigger> ## Άσκηση 10 </AccordionTrigger> <AccordionContent> ## Σε μία περιοχή έχει παρουσιαστεί επιδημία ιλαράς. Μετρήθηκαν οι συγκεντρώσεις αντισωμάτων σε δύο αδέλφια, τον Δημήτρη και τη Μαρία, όπως απεικονίζονται στα παρακάτω διαγράμματα (σε συνάρτηση με το χρόνο). ### Να συγκρίνετε και να αιτιολογήσετε τα διαγράμματα. - **Δημήτρης**: Ο ρυθμός παραγωγής αντισωμάτων είναι **πιο αργός** ⏳ και η μέγιστη συγκέντρωση των αντισωμάτων είναι **χαμηλότερη** σε σχέση με αυτήν της Μαρίας. Αυτό δείχνει ότι ο Δημήτρης εκδηλώνει **πρωτογενή ανοσολογική απόκριση**, καθώς πιθανότατα δεν είχε ξαναεκτεθεί στον ιό της ιλαράς. - **Μαρία**: Η παραγωγή αντισωμάτων είναι **γρήγορη** 🕑 και η συγκέντρωσή τους φτάνει σε **υψηλότερα επίπεδα**. Αυτή η ταχεία και ισχυρή αντίδραση υποδηλώνει ότι η Μαρία είχε προηγουμένως εκτεθεί στον ιό ή είχε εμβολιαστεί, οπότε εκδηλώνει **δευτερογενή ανοσολογική απόκριση**. ### Να περιγράψετε την ανοσοβιολογική απόκριση που έλαβε χώρα: #### Στο ανοσοβιολογικό σύστημα της Μαρίας: Η Μαρία είχε ήδη **κύτταρα μνήμης** από προηγούμενη έκθεση στον ιό της ιλαράς (είτε μέσω μόλυνσης είτε μέσω εμβολιασμού). Τα **Β-λεμφοκύτταρα μνήμης** αναγνωρίζουν γρήγορα το αντιγόνο και ενεργοποιούνται άμεσα, παράγοντας **πλασματοκύτταρα** που εκκρίνουν μεγάλες ποσότητες **αντισωμάτων** σε **σύντομο χρονικό διάστημα**. Αυτή η **δευτερογενής ανοσολογική απόκριση** είναι πιο **γρήγορη** και **αποτελεσματική** από την πρωτογενή. #### Στο ανοσοβιολογικό σύστημα του Δημήτρη: Ο Δημήτρης, επειδή δεν είχε εκτεθεί προηγουμένως στον ιό, εκδηλώνει **πρωτογενή ανοσολογική απόκριση**. Τα **βοηθητικά Τ-λεμφοκύτταρα** αναγνωρίζουν το αντιγόνο για πρώτη φορά και ενεργοποιούν τα **Β-λεμφοκύτταρα** να παράγουν αντισώματα. Αυτή η διαδικασία είναι πιο αργή, καθώς ο οργανισμός πρέπει πρώτα να «μάθει» να αναγνωρίζει τον ιό πριν αρχίσει την παραγωγή αντισωμάτων. Ως αποτέλεσμα, η παραγωγή αντισωμάτων είναι **πιο αργή** και η **συγκέντρωσή τους μικρότερη**. ### Συμπέρασμα: Η Μαρία είχε ήδη **ανοσία** στον ιό της ιλαράς, γι' αυτό και αντέδρασε ταχύτερα και ισχυρότερα. Ο Δημήτρης, ωστόσο, αντέδρασε πιο **αργά** καθώς ο οργανισμός του αντιμετώπισε τον ιό για πρώτη φορά. Τόσο τα **Τ-λεμφοκύτταρα** όσο και τα **Β-λεμφοκύτταρα** έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ανοσολογική απόκριση και των δύο. </AccordionContent> </AccordionItem> </AccordionRoot>