Λογότυπο ήδη-έτερον

🔄 Ορισμός και Κλήση Διαδικασιών

Κάθε διαδικασία έχει την ακόλουθη δομή:

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Όνομα (Λίστα παραμέτρων)
Τμήμα δηλώσεων
ΑΡΧΗ
  εντολές
ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

🔍 Τι Είναι οι Διαδικασίες

  • Το όνομα της διαδικασίας μπορεί να είναι οποιοδήποτε έγκυρο όνομα της ΓΛΩΣΣΑΣ.
  • Οι παράμετροι είναι μεταβλητές που παίρνουν τιμές κατά την κλήση της διαδικασίας.
  • Στο σώμα της διαδικασίας μπορούν να υπάρχουν όλες οι εντολές της γλώσσας.

🛠️ Χρήση της Εντολής ΚΑΛΕΣΕ

Για την κλήση μιας διαδικασίας, χρησιμοποιούμε την εντολή ΚΑΛΕΣΕ:

ΚΑΛΕΣΕ όνομα-διαδικασίας (Λίστα παραμέτρων)
  • Η εκτέλεση του προγράμματος διακόπτεται για να εκτελεστούν οι εντολές της διαδικασίας.
  • Η διαδικασία μπορεί να επιστρέψει τιμές στο κύριο πρόγραμμα, αν και αυτό δεν είναι υποχρεωτικό.

🧮 Παράδειγμα Διαδικασίας

Ένα παράδειγμα διαδικασίας που δέχεται δύο τιμές και επιστρέφει το άθροισμα και τη διαφορά τους:

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Πράξεις (X, Y, Διαφορά, Άθροισμα)
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ: X, Y, Διαφορά, Άθροισμα
ΑΡΧΗ
  Διαφορά <- X - Y
  Άθροισμα <- X + Y
ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

🔗 Λειτουργία Παραμέτρων

  • Οι μεταβλητές που συμμετέχουν στη διαδικασία χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
    • Πραγματικές παράμετροι: οι μεταβλητές που δίνονται από το κύριο πρόγραμμα.
    • Τυπικές παράμετροι: οι μεταβλητές που δέχεται η διαδικασία.
  • Οι πραγματικές παράμετροι μεταβιβάζουν τιμές στις τυπικές και, αν χρειάζεται, οι τυπικές επιστρέφουν αποτελέσματα στο κύριο πρόγραμμα.

🔄 Λειτουργία της Στοίβας

  • Όταν καλείται μια διαδικασία, η διεύθυνση επιστροφής αποθηκεύεται σε μια στοίβα χρόνου εκτέλεσης.
  • Η στοίβα αυτή επιτρέπει την επιστροφή στο σημείο από το οποίο κλήθηκε η διαδικασία, αφού ολοκληρωθεί η εκτέλεσή της.

🔗 Πέρασμα Παραμέτρων στις Διαδικασίες

✍ Παράδειγμα Διαδικασίας

Η διαδικασία Πράξεις δέχεται δύο τιμές (X, Y) και υπολογίζει:

  • Το άθροισμα των δύο τιμών
  • Τη διαφορά τους
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Παράδειγμα_3
...
A<-5
B<-7
ΚΑΛΕΣΕ Πράξεις (A, B, Διαφ1, Άθρ1)
...
A<-9
B<-6
ΚΑΛΕΣΕ Πράξεις (A, B, Διαφ2, Άθρ2)
...

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Πράξεις (X, Y, Διαφορά, Άθροισμα)
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ: X, Y, Διαφορά, Άθροισμα
ΑΡΧΗ
  Διαφορά <- X - Y
  Άθροισμα <- X + Y
ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

🧩 Τύποι Παραμέτρων

  • Οι μεταβλητές A, B, Διαφ1, Άθρ1 είναι πραγματικές παράμετροι.
  • Οι μεταβλητές X, Y, Διαφορά, Άθροισμα είναι τυπικές παράμετροι στη διαδικασία Πράξεις.

Οι πραγματικές παράμετροι αντιστοιχούν στις τυπικές παράμετρους όταν καλείται η διαδικασία, μεταφέροντας τις τιμές τους από το κύριο πρόγραμμα στη διαδικασία.

💡 Σημαντικό: Τοπικότητα των Μεταβλητών

Οι μεταβλητές είναι τοπικές στο υποπρόγραμμα στο οποίο δηλώθηκαν. Αυτό σημαίνει ότι ισχύουν μόνο μέσα στη διαδικασία ή στο πρόγραμμα όπου ορίζονται.

📋 Κανόνες Παραμέτρων

  • Ο αριθμός των πραγματικών και τυπικών παραμέτρων πρέπει να είναι ο ίδιος.
  • Κάθε πραγματική παράμετρος αντιστοιχεί στην τυπική παράμετρο που βρίσκεται στην αντίστοιχη θέση. Η πρώτη της λίστας των τυπικών παραμέτρων στην πρώτη της λίστας των πραγματικών παραμέτρων κοκ.
  • Οι τυπικές και οι αντίστοιχες πραγματικές παράμετροι πρέπει να είναι ίδιου τύπου.

Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης