📊 Βασικές Μαθηματικές Έννοιες και Διεργασίες 🧮
Η συλλογή, η οργάνωση, η επεξεργασία και η αναπαράσταση αριθμών ή άλλων πληροφοριών μας βοηθά να βγάζουμε συμπεράσματα και να παίρνουμε αποφάσεις. 🤔📊
✨ Παράδειγμα:
Πόσο γρήγορα τρέχεις τα 100 μέτρα; 🏃♂️
Σε πόσα δευτερόλεπτα τρέχεις τα 100 μέτρα; |
---|
14,8 |
14,9 |
15,3 |
15,7 |
15,6 |
14,9 |
15,4 |
15,6 |
15,7 |
15,2 |
15,2 |
15,4 |
15,6 |
15,2 |
15,3 |
📋 Για να μαζέψουμε πληροφορίες, κάνουμε μετρήσεις ή πειράματα. Μετά, οργανώνουμε αυτές τις πληροφορίες σε πίνακες και διαγράμματα.
🗂️ Πίνακας Συχνοτήτων: Αυτός ο πίνακας μας δείχνει πόσες φορές εμφανίζεται κάθε αριθμός.
Παράδειγμα Πίνακα Συχνοτήτων:
Πόσες ταινίες είδαν οι μαθητές 🎬 | Καταμέτρηση με γραμμές 📏 | Συχνότητα (ποσότητα) 📉 |
---|---|---|
0 ταινίες | IIII | 4 |
1 ταινία | II | 2 |
📊 Διαγράμματα: Χρησιμοποιούμε διαγράμματα για να δείξουμε τα δεδομένα μας με εικόνες.
Εικονόγραμμα:
Πόσες ταινίες είδαν οι μαθητές 🎥 | Εικονόγραμμα |
---|---|
0 ταινίες | 🟠 🟠 🟠 |
1 ταινία | 🟠 |
2 ταινίες | 🟠 🟠 |
Κάθε 🟠 σημαίνει 2 μαθητές.
Διάγραμμα Γραμμής: Στο διάγραμμα γραμμής βλέπουμε πώς αλλάζουν τα δεδομένα με την πάροδο του χρόνου.
Σημειόγραμμα: Στο σημειόγραμμα, βάζουμε έναν μικρό σταυρό (X) για κάθε αριθμό που μετράμε.
🎯 Συμπέρασμα:
Τα διαγράμματα και οι πίνακες μας βοηθούν να καταλάβουμε πιο εύκολα τι λένε οι αριθμοί! 📈📉
Διερεύνηση 🔍
Τα παιδιά της Ε’ τάξης ενός δημοτικού σχολείου στην Αθήνα έκαναν μια έρευνα, στην οποία κατέγραψαν τις ώρες παιχνιδιού και ξεκούρασης που έχουν συνολικά τις καθημερινές της εβδομάδας. Κάναμε στην τάξη μας μια αντίστοιχη έρευνα και καταγράψαμε τα αποτελέσματα.
Συμπληρώνουμε τον πίνακα 📝
Κάθε αριθμός αντιπροσωπεύει την απάντηση ενός συμμαθητή μας ή μιας συμμαθήτριάς μας.
Η τάξη μας
Συμμαθητές | 3 | 11 | 2 | 6 | 5 | 13 | 14 | 6 | 11 | 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ώρες | 8 | 7 | 5 | 12 | 7 | 6 | 5 | 6 | 10 | 4 |
Οργανώνουμε τα δεδομένα μας 📊
Συμπληρώνουμε τους πίνακες συχνοτήτων:
Ώρες Ξεκούρασης & Παιχνιδιού | Ε’ τάξη σχολείου της Αθήνας | Η τάξη μας |
---|---|---|
0-4 ώρες | 0 | 2 |
5-9 ώρες | 15 | 11 |
10-14 ώρες | 8 | 6 |
15-20 ώρες | 1 | 0 |
Αναπαριστάνουμε τα δεδομένα 📈
Χρησιμοποιούμε κόκκινο χρώμα για τις ράβδους του σχολείου μας δίπλα από τις ράβδους του σχολείου της Αθήνας.
Ερωτήσεις:
- Πόσα παιδιά έλαβαν μέρος σε κάθε έρευνα;
- Στην Ε' τάξη του σχολείου της Αθήνας πήραν μέρος 24 μαθητές. Στην έρευνα της τάξης μας πήραν μέρος επίσης 24 μαθητές.
- Τι δείχνει το ύψος των ράβδων;
- Το ύψος των ράβδων δείχνει τον αριθμό των παιδιών ανάλογα με τις ώρες ξεκούρασης που δήλωσαν.
- Πόσες ώρες για ξεκούραση έχουν τα περισσότερα παιδιά του σχολείου μας τις καθημερινές;
- Τα περισσότερα παιδιά του σχολείου μας ξεκουράζονται 5-9 ώρες.
Σύγκριση των Αποτελεσμάτων 📊
Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα των δύο ερευνών, παρατηρούμε ότι τα περισσότερα παιδιά του σχολείου της Αθήνας ξεκουράζονται όπως τα παιδιά του σχολείου μας, δηλαδή περίπου 5-9 ώρες την εβδομάδα.
Αναστοχασμός 💭
- Στην αναπαράσταση των δεδομένων, κάποιοι αριθμοί δείχνουν τις τιμές των δεδομένων και κάποιοι άλλοι πόσο συχνά εμφανίζεται κάθε τιμή. Δίνουμε ένα παράδειγμα.
Παράδειγμα:
Σε μια έρευνα που δείχνει πόσες ώρες την εβδομάδα διαβάζουν οι μαθητές τα μαθήματα του σχολείου, οι τιμές των δεδομένων είναι οι διαφορετικές ώρες που διαβάζει ο κάθε μαθητής τα μαθήματά του και πόσοι είναι οι μαθητές που διαβάζουν τις ίδιες ώρες τα μαθήματά τους είναι η συχνότητα σε κάθε περίπτωση (δηλαδή πόσο συχνά εμφανίζεται η κάθε τιμή).
Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης