Πότε χρησιμοποιούμε τη μέθοδο της αναγωγής στην κλασματική μονάδα; 🤔
Στρατηγική Επίλυσης Προβλήματος 🧠 | Παραδείγματα 📚 |
---|---|
Χρησιμοποιούμε τη μέθοδο της αναγωγής στην κλασματική μονάδα, όταν: 1. Γνωρίζουμε το όλο και θέλουμε να βρούμε ένα κλασματικό μέρος. 2. Γνωρίζουμε ένα κλασματικό μέρος του όλου και θέλουμε να βρούμε: α) το όλο ή β) ένα άλλο κλασματικό μέρος του όλου. | 1. Πόσα γραμμάρια είναι τα 4/10 του κιλού; 2α. Τα 3/5 του σχολείου μας είναι 93 παιδιά. Πόσα παιδιά φοιτούν στο σχολείο μας; 🏫 2β. Τα 2/5 μιας σοκολάτας ζυγίζουν 50 γραμμάρια. 🍫 Ο Μπιλ έφαγε τα 3/5 αυτής. Πόσα γραμμάρια της σοκολάτας έφαγε; 😋 |
α) Γνωρίζουμε το όλο και θέλουμε να βρούμε ένα κλασματικό μέρος.
Παράδειγμα:
Ένα καρπούζι 🍉 ζυγίζει 12 κιλά. Θέλουμε να βρούμε πόσο ζυγίζει το 1/4 του καρπουζιού.
- Τα 4/4 (όλο) καρπούζι είναι 12 κιλά.
- Το 1/4 του καρπουζιού είναι: 12 ÷ 4 = 3 κιλά.
β) Γνωρίζουμε ένα κλασματικό μέρος του όλου και θέλουμε να βρούμε ή το όλο (2α) ή ένα άλλο κλασματικό μέρος του όλου (2β).
Παραδείγματα:
2α. Το 2/3 της απόστασης ενός αγώνα δρόμου 🏃♂️ είναι 10 χιλιόμετρα. Πόσα χιλιόμετρα είναι όλη η απόσταση του αγώνα;
- Το 2/3 της απόστασης είναι 10 χιλιόμετρα.
- Το 1/3 της απόστασης είναι 10 ÷ 2 = 5 χιλιόμετρα.
- Όλη η απόσταση (δηλαδή τα 3/3) είναι 5 × 3 = 15 χιλιόμετρα.
2β. Ένα ποτήρι χυμός 🍹 περιέχει 250 ml. Αν ο Κώστας ήπιε τα 3/5 του χυμού, πόσα ml χυμού ήπιε;
- Τα 5/5 (όλο) ποτήρι χυμός είναι 250 ml.
- Το 1/5 του χυμού είναι 250 ÷ 5 = 50 ml.
- Ο Κώστας ήπιε τα 3/5, δηλαδή 50 × 3 = 150 ml.
Διερεύνηση 🚀
1. Τα παιδιά στην αυλή του σχολείου έπαιξαν το παιχνίδι «διελκυστίνδα». Είχαν ένα σκοινί μήκους 20 μέτρων. Για να παίξουν το παιχνίδι, χρησιμοποίησαν τα 2/5 του σκοινιού. Πόσα μέτρα σκοινιού χρησιμοποίησαν;
Συζητήστε τους δύο τρόπους που μας προτείνουν τα παιδιά. 💬
- Θέλουμε να βρούμε ένα μέρος του σκοινιού. Κάνουμε πολλαπλασιασμό.
- Γνωρίζουμε το μήκος όλου του σκοινιού. Για να βρούμε τα 2/5 του, μπορούμε να βρούμε πρώτα το μήκος του 1/5.
Όταν ξέρω το όλο και ψάχνω το μέρος μιας ποσότητας, κάνω πολλαπλασιασμό.
- Τα 5/5 του σκοινιού είναι 20 μέτρα.
- Το 1/5 του σκοινιού είναι 20 ÷ 5 = 4 μέτρα.
- Τα 2/5 του σκοινιού είναι 2 × 4 = 8 μέτρα.
Άρα, χρησιμοποίησαν 8 μέτρα σκοινιού. ➰
2. Φτιάχνουμε ένα αντίστροφο πρόβλημα 🔄 με το παραπάνω πρόβλημα και το λύνουμε.
Τα παιδιά στην αυλή του σχολείου έπαιξαν το παιχνίδι διελκυστίνδα με ένα σκοινί. Τα 2/5 του σκοινιού ήταν 8 μέτρα. Πόσα μέτρα ήταν όλο το σκοινί;
- Τα 2/5 του σκοινιού είναι 8 μέτρα.
- Το 1/5 του σκοινιού είναι 8 ÷ 2 = 4 μέτρα.
- Τα 5/5 του σκοινιού είναι 4 × 5 = 20 μέτρα.
Άρα, όλο το σκοινί είχε μήκος 20 μέτρα. ➰
Εφαρμογή: Υπολογίζω το κλασματικό μέρος του όλου, όταν γνωρίζω κάποιο άλλο 🧮
Παράδειγμα:
Τα 2/5 μιας σοκολάτας ζυγίζουν 50 γραμμάρια. Ο Νίκος έφαγε τα 3/5 αυτής. Πόσα γραμμάρια της σοκολάτας έφαγε; 🍫
Σκέψη:
- Γνωρίζουμε ότι τα 2/5 της σοκολάτας ζυγίζουν 50 γραμμάρια και θέλουμε να βρούμε πόσα γραμμάρια ζυγίζουν τα 3/5 της σοκολάτας.
- Βρίσκουμε πρώτα την τιμή της κλασματικής μονάδας, δηλαδή του 1/5 της σοκολάτας:
- Αν τα 2/5 ζυγίζουν 50 γραμμάρια, τότε το 1/5 θα ζυγίζει 50 ÷ 2 = 25 γραμμάρια.
- Τώρα, υπολογίζουμε πόσο ζυγίζουν τα 3/5 της σοκολάτας. Αφού βρούμε το 1/5, πολλαπλασιάζουμε με το 3.
Λύση:
- Τα 2/5 της σοκολάτας ζυγίζουν 50 γραμμάρια.
- Το 1/5 της σοκολάτας ζυγίζει 50 ÷ 2 = 25 γραμμάρια.
- Τα 3/5 της σοκολάτας ζυγίζουν 3 × 25 = 75 γραμμάρια.
Άρα ο Νίκος έφαγε 75 γραμμάρια από τη σοκολάτα. 🍫
Αναστοχασμός 💡
Γιατί η παραπάνω στρατηγική επίλυσης προβλήματος ονομάζεται μέθοδος αναγωγής στην κλασματική μονάδα;
Η παραπάνω στρατηγική ονομάζεται μέθοδος αναγωγής στη μονάδα γιατί πριν βρούμε το όλο ή το μέρος της ποσότητας που μας ζητάει, εμείς πρέπει να βρούμε πρώτα πόσο είναι η κλασματική μονάδα.
Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης