Βασικές μαθηματικές έννοιες και διεργασίες 📚

Τα κλάσματα που έχουν ίδιο παρανομαστή λέγονται , ενώ τα κλάσματα που έχουν διαφορετικό παρανομαστή λέγονται .

Παραδείγματα 🧮

  • Ομώνυμα Κλάσματα: ,
  • Ετερώνυμα Κλάσματα: , ,

Για να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε ετερώνυμα κλάσματα, τα μετατρέπουμε πρώτα σε και στη συνέχεια προσθέτουμε ή αφαιρούμε τους αριθμητές, ενώ ο παρανομαστής μένει ίδιος. Τέλος, κάνουμε .

Παραδείγματα 🧩

  1. Πρόσθεση Ετερώνυμων Κλασμάτων:

  2. Αφαίρεση Ετερώνυμων Κλασμάτων:


1️⃣ Ερώτηση 1: Εργασία με τα κλάσματα

α. Χρησιμοποιούμε το τετραγωνισμένο χαρτί, για να αναπαραστήσουμε με ράβδους ή ορθογώνια τα κλάσματα και να υπολογίσουμε τα αθροίσματα και τις διαφορές:

β. Χρησιμοποιούμε ράβδους κλασμάτων, για να αναπαραστήσουμε και να υπολογίσουμε αθροίσματα και διαφορές κλασμάτων.

  1. Εξηγούμε τον τρόπο με τον οποίο σκέφτηκε ο Νίκος και έπειτα συμπληρώνουμε το άθροισμα:

    Κάνουμε τα κλάσματα όμοια, βρίσκοντας το ΕΚΠ των παρανομαστών τους που είναι το 10. Άρα:

    Τελικά:

  2. Αν μπορούσε ο Νίκος, αντί για τις ράβδους και , να χρησιμοποιήσει τις ράβδους :

    Εξήγηση: Όχι, γιατί το 8 δεν είναι πολλαπλάσιο του 2 και του 5.


2️⃣ Ερώτηση 2: Εύρεση Διαφοράς με ράβδους

γ. Χρησιμοποιούμε τις ράβδους για να βρούμε τη διαφορά .

Εξηγούμε τον τρόπο εργασίας μας:

Δημιουργούμε ισοδύναμα κλάσματα με παρανομαστή το 8 και ύστερα αφαιρούμε κανονικά:

Άρα, η διαφορά είναι:

δ. Ποιες άλλες ράβδους θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να αναπαραστήσουμε τη διαφορά;

Χρησιμοποιούμε ισοδύναμα κλάσματα:


3️⃣ Εφαρμογή: Εύρεση Αθροίσματος

1. Να βρείτε το άθροισμα .

α’ τρόπος: Μετατρέπουμε τους μεικτούς αριθμούς σε κλάσματα:

Άρα:
**β’ τρόπος:** Προσθέτουμε χωριστά τις ακέραιες μονάδες από τα κλάσματα:
και
Άρα:

2. Με τη βοήθεια του μοντέλου, να κάνετε την παρακάτω αφαίρεση:

**Επειδή από το** `$ \frac{1}{4} $` **δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε τα** `$ \frac{2}{4} $`, **την 1 ακέραιη μονάδα** τη δίνουμε στο κλάσμα:
Οπότε:

🎯 Αναστοχασμός

1. Επιλέγουμε δύο κλάσματα των οποίων η διαφορά είναι και ο παρανομαστής τους είναι διαφορετικός από το 4.

_Φυσικά υπάρχουν και άλλες λύσεις._

2. Χρησιμοποιούμε το ΕΚΠ των παρανομαστών, ώστε να μετατρέψουμε τα ετερώνυμα κλάσματα σε όμώνυμα.

3. Γιατί πρέπει να μετατρέπουμε τα κλάσματα σε ομώνυμα όταν κάνουμε πρόσθεση ή αφαίρεση;

Γιατί πρέπει τα κλάσματα να έχουν κοινό παρανομαστή για να είναι δυνατή η πρόσθεση ή η αφαίρεση.