Λογότυπο ήδη-έτερον
Βιβλίο και Λύσεις

🔍 Διερεύνηση

  1. Τα παιδιά της τάξης, ύστερα από επίσκεψή τους σε ένα μουσείο με έργα του Ολλανδού ζωγράφου Μοντριάν, δημιούργησαν τους δικούς τους πίνακες. Ένας από αυτούς είναι και ο παρακάτω.

✂️ Κόβουμε τα κομμάτια του πίνακα από το παράρτημα και με τη βοήθεια τους υπολογίζουμε:

Γράφουμε με αριθμό το μέρος του πίνακα που καλύπτουν τα γεωμετρικά σχήματα:

  • Α =
  • Β =
  • Γ =
  • Δ =
  • Ε = ❓

💡 Συζητάμε τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να υπολογίσουμε το μέρος που καλύπτει το σχήμα Ε.

🔴 Ο πίνακας μπορεί να χωριστεί σε 32 ίσα σχήματα σαν του σχήματος Δ.

🟢 Επομένως το σχήμα Ε χωράει μέσα του 4 ολόκληρα σχήματα Δ και δύο μισά.

E =

🎨 Στη διαγράμμιση μπορούμε να δούμε πώς τα σχήματα Δ χωρούν μέσα στο σχήμα Ε.


📿 Κατασκευή Βραχιολιού

  1. Η Δανάη διάλεξε τις χάντρες της εικόνας για να φτιάξει ένα βραχιόλι.

📝 Γράφουμε με αριθμό το μέρος από τις συνολικές χάντρες που είναι:

  • α. Κίτρινες:
  • β. Κόκκινες:

💭 Συζητάμε πώς μπορούμε να εκφράσουμε το μέρος των κίτρινων και κόκκινων χαντρών με απλούς τρόπους.

Ας το απλοποιήσουμε:

  • Κίτρινες:
  • Κόκκινες:

🔢 Άρα, οι κίτρινες χάντρες είναι τα από όλες τις χάντρες, ενώ οι κόκκινες είναι το .


Βασικές μαθηματικές έννοιες και διεργασίεςΠαραδείγματα
Κάθε κλάσμα είναι ένας αριθμός. Σχηματίζεται από τον αριθμητή και τον παρονομαστή, που λέγονται όροι του κλάσματος και χωρίζονται με τη γραμμή κλάσματος.Παράδειγμα:
Διαβάζουμε: τρία τέταρτα
Ένα κλάσμα μπορεί να εκφράζει μια ποσότητα από κάτι ολόκληρο, το μέρος ενός όλου. Το ολόκληρο ή όλο το λέμε ακέραιη μονάδα.Παράδειγμα: από το σύνολο των γεωμετρικών σχημάτων είναι τρίγωνα.
Όταν το κλάσμα δείχνει το μέρος ενός όλου τότε:
  • Ο παρονομαστής δείχνει σε πόσα ίσα μέρη χωρίζουμε το όλο.
  • Ο αριθμητής δείχνει πόσα από αυτά τα ίσα μέρη παίρνουμε.
Παράδειγμα: της πίτσας έχουν ντομάτα.
Όταν ο παρονομαστής είναι ίσος με τον αριθμητή, το κλάσμα είναι ίσο με την ακέραιη μονάδα.Παράδειγμα:

📏 Εφαρμογή: Κλάσματα στην αριθμογραμμή

Να τοποθετήσετε πάνω στην αριθμογραμμή τα κλάσματα:

Βήματα:

1️⃣ο Βήμα:

Χωρίζουμε κάθε μονάδα στην αριθμογραμμή σε 4 ίσα μέρη.

(Βλέπουμε ότι το κάθε κομμάτι είναι της μονάδας.)

2️⃣ο Βήμα:

Προσδιορίζουμε πάνω στην αριθμογραμμή την κλασματική μονάδα .

3️⃣ο Βήμα:

Για να τοποθετήσουμε το κλάσμα , επαναλαμβάνουμε 2 φορές την κλασματική μονάδα .

4️⃣ο Βήμα:

Προσδιορίζουμε πάνω στην αριθμογραμμή το κλάσμα με τον ίδιο τρόπο.

Τελευταίο Βήμα:

Προσδιορίζουμε πάνω στην αριθμογραμμή το κλάσμα , το οποίο είναι ίσο με 1.

🔢 Παρατηρούμε ότι .


🎯 Αναστοχασμός

1️⃣ Γράφουμε με κλάσμα το μέρος των παιδιών της τάξης μας που έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό:

π.χ. τα από τα παιδιά είναι κορίτσια.


2️⃣ Βρίσκουμε κλάσματα μικρότερα, ίσα και μεγαλύτερα της μονάδας:

  • Κλάσματα μικρότερα της μονάδας:

  • Κλάσματα ίσα με τη μονάδα:

  • Κλάσματα μεγαλύτερα της μονάδας:


3️⃣ Πίτσα 🍕:

Τα της πίτσας έχουν φαγωθεί (δηλαδή τα 3 από τα 8).

Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης