Λογότυπο ήδη-έτερον

Λόγος 🔢

Τι είναι ο λόγος;

Ο λόγος είναι το αποτέλεσμα της σύγκρισης δύο μεγεθών, που εκφράζεται ως κλάσμα. Δηλαδή, όταν θέλουμε να συγκρίνουμε δύο αριθμούς ή μεγέθη, τους βάζουμε σε ένα κλάσμα με τον έναν αριθμό στον αριθμητή (πάνω μέρος του κλάσματος) και τον άλλον στον παρονομαστή (κάτω μέρος του κλάσματος).

Παράδειγμα

Φαντάσου ότι συγκρίνουμε δύο πύργους:

  • Ο πύργος του Άιφελ έχει ύψος περίπου 300 μέτρα.
  • Ο Λευκός Πύργος έχει ύψος περίπου 30 μέτρα.

Για να βρούμε πόσες φορές πιο ψηλός είναι ο πύργος του Άιφελ σε σχέση με τον Λευκό Πύργο, χρησιμοποιούμε τον λόγο των υψών τους.

Υπολογισμός του Λόγου

Ο λόγος των υψών είναι:

Αυτό σημαίνει ότι ο πύργος του Άιφελ είναι 10 φορές ψηλότερος από τον Λευκό Πύργο.

Συμπέρασμα

Ο λόγος μας βοηθά να καταλάβουμε πόσο μεγαλύτερο ή μικρότερο είναι ένα μέγεθος σε σχέση με ένα άλλο. Στην περίπτωση αυτή, καταλαβαίνουμε ότι ο πύργος του Άιφελ είναι 10 φορές πιο ψηλός από τον Λευκό Πύργο.


Δραστηριότητα 1η 🚗

Ερώτημα α’ 📊

Τα αυτοκίνητα το 1980 ήταν 345 και το 2000 έγιναν 850. Άρα, ο αριθμός των αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά:

Ερώτημα β’ 📉

Σε διάστημα 20 χρόνων, παρατηρούμε ότι ενώ ο αριθμός των αυτοκινήτων υπερδιπλασιάστηκε, ο αριθμός των κατοίκων μειώθηκε κατά 300 άτομα. Αυτό δείχνει ότι αυξήθηκε ο αριθμός των οικογενειών που διαθέτουν αυτοκίνητο.

Ερώτημα γ’ 🚸

Η αύξηση των αυτοκινήτων προκαλεί μεγαλύτερο κίνδυνο στους δρόμους, ειδικά για τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο. Η ύπαρξη σχολικού τροχονόμου είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών λόγω της αυξημένης κίνησης και της πιθανότητας ατυχημάτων.


Δραστηριότητα 2η 🔺🔲

Συμπλήρωση πίνακα 📝

  1. Τρίγωνο:

    • Μήκος πλευράς: 3 εκ.
    • Περίμετρος: εκ.
  2. Τετράγωνο:

    • Μήκος πλευράς: 5 εκ.
    • Περίμετρος: εκ.

Λόγοι 🔢

Ο λόγος της πλευράς προς την περίμετρο:

  • Για το τρίγωνο:
  • Για το τετράγωνο:

Εφαρμογή 1η 📚

Στην έκτη τάξη φοιτούν 28 μαθητές και υπάρχουν 14 θρανία.

Ερώτημα α' 🔢

Ο λόγος των μαθητών προς τα θρανία:

Αυτό σημαίνει ότι 2 μαθητές αντιστοιχούν σε 1 θρανίο.

Ερώτημα β' 🔄

Ο λόγος των θρανίων προς τους μαθητές:

Αυτό σημαίνει ότι 1 θρανίο αντιστοιχεί σε 2 μαθητές.

Παρατηρούμε ότι οι δύο λόγοι είναι αντίστροφοι.


Εφαρμογή 2η 🚗⛽

Τα παιδιά βρήκαν ότι ένα αυτοκίνητο καταναλώνει 50 λίτρα βενζίνης για να διανύσει 400 χιλιόμετρα.

Λύση ➗

Ο λόγος κατανάλωσης βενζίνης προς απόσταση είναι:

Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο ταξιδεύει 8 χιλιόμετρα για κάθε 1 λίτρο βενζίνης.


Αυτοέλεγχος και Συζήτηση 🤔

Σωστό ή Λάθος;

  1. Ο λόγος εκφράζει τη σχέση δύο μεγεθώνΣωστό ✔️
  2. Σε κάθε λόγο ο αριθμητής είναι μικρότερος από τον παρονομαστήΛάθος
  3. Οι λόγοι και είναι αντίστροφοιΣωστό ✔️

Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης