Μαθαίνω τις Εξισώσεις! 🎓
🟥 Εξίσωση στην οποία ο άγνωστος είναι μειωτέος
- Όταν ο άγνωστος είναι ο μειωτέος, για να λύσω την εξίσωση προσθέτω στη διαφορά τον αφαιρετέο.
Παράδειγμα 🧮
Η λύση της εξίσωσης x - 5 = 12 είναι: x = 12 + 5 🎉
🟦 Εξίσωση στην οποία ο άγνωστος είναι αφαιρετέος
- Όταν ο άγνωστος είναι ο αφαιρετέος, για να λύσω την εξίσωση αφαιρώ από τον μειωτέο τη διαφορά.
Παράδειγμα 🧩
Η λύση της εξίσωσης 18 - x = 7 είναι: x = 18 - 7 🥳
Δραστηριότητα 1η 🧮
Λύση
α) Αφού στον 2ο δίσκο υπάρχουν 20 κύβοι, πρέπει και στον 1ο να μείνουν 20 κύβοι. Επομένως: x - 20 = 40.
β) Αφού προσθέτω και στους 2 δίσκους 4 κύβους, η ζυγαριά εξακολουθεί να ισορροπεί.
γ) Αφού προσθέσαμε 4 κύβους σε κάθε δίσκο, ο 2ος δίσκος θα έχει 20 + 4 = 24 κύβους.
δ) k + 4 + 4 = 20 + 4 άρα, k = 24.
ε) Όταν σε μία εξίσωση ο άγνωστος είναι ο μειωτέος, για να τον βρούμε προσθέτουμε τη διαφορά στον αφαιρετέο.
Δραστηριότητα 2η 🚌
Λύση
α) Έστω α τα αγόρια. Οπότε 53 - α = 18.
β) Το πλήθος των παιδιών είναι 53 και τα κορίτσια είναι 18, για να βρούμε πόσα είναι τα αγόρια αφαιρούμε από το 53 το 18.
γ) α = 53 - 18 ή α = 35 αγόρια.
δ) Όταν σε μία εξίσωση ο άγνωστος είναι ο αφαιρετέος, για να τον βρούμε αφαιρούμε από τον μειωτέο τη διαφορά.
ε) Επιστροφή: 18 + α = 53. Άρα, α = 53 - 18. Άρα, α = 35.
Εφαρμογή 1η: Σχηματίζω και Λύνω Εξισώσεις 💰
Η Δήμητρα, πριν φύγει για το μάθημα της Μουσικής 🎶, πήρε από το πορτοφόλι της μερικά χρήματα 💸 και πήγε στο βιβλιοπωλείο. Εκεί αγόρασε δύο πράγματα:
- Ένα τετράδιο που κόστισε 2,90 € 📒
- Ένα ντοσιέ για τις ασκήσεις της που κόστισε 3,50 € 📁
Όταν γύρισε σπίτι και κοίταξε στην τσέπη της 👖, είδε ότι της είχαν μείνει 2,30 €. Τώρα θέλει να βρει πόσα χρήματα είχε πάρει αρχικά από το πορτοφόλι της. Για να το βρει αυτό, θα χρησιμοποιήσει μία εξίσωση!
Λύση 🧠
Βήμα 1: Ορίζω την άγνωστη τιμή ✍️
- Ας πούμε ότι τα χρήματα που πήρε η Δήμητρα από το πορτοφόλι της είναι x.
Βήμα 2: Σχηματίζω την εξίσωση 🧮
Η Δήμητρα ξόδεψε 2,90 € για το τετράδιο και 3,50 € για το ντοσιέ. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά ξόδεψε 2,90 + 3,50 = 6,40 €.
Άρα, η εξίσωση που περιγράφει την κατάσταση είναι:
x - 6,40 = 2,30
Αυτό σημαίνει ότι αν από τα χρήματα που πήρε (x) αφαιρέσουμε τα χρήματα που ξόδεψε (6,40 €), θα μείνουν 2,30 € στην τσέπη της.
Βήμα 3: Λύνω την εξίσωση 🧩
Για να βρούμε πόσα χρήματα πήρε αρχικά η Δήμητρα, πρέπει να λύσουμε την εξίσωση. Για να το κάνουμε αυτό, προσθέτουμε το ποσό των 6,40 € και στα δύο μέρη της εξίσωσης:
x = 2,30 + 6,40
x = 8,70 €
Βήμα 4: Επαλήθευση ✅
Ας δούμε αν η λύση μας είναι σωστή:
- Αν η Δήμητρα είχε 8,70 € και ξόδεψε 6,40 € (2,90 € + 3,50 €), τότε θα της μείνουν:
8,70 € - 6,40 € = 2,30 €
Ακριβώς τα χρήματα που βρήκε στην τσέπη της! 🎉
Απάντηση 📝
Η Δήμητρα είχε πάρει 8,70 € από το πορτοφόλι της όταν πήγε στο βιβλιοπωλείο. 💶
Εφαρμογή 2η 💸
Λύση
Ο Αριστοτέλης ξεκίνησε για το σχολείο με 1,20 € στην τσέπη του. Όταν έφτασε στο σχολείο, διαπίστωσε ότι η τσέπη του ήταν τρύπια και του είχαν μείνει μόνο 0,85 €. Πόσα χρήματα του έπεσαν στον δρόμο;
- Άγνωστη τιμή είναι τα λεπτά που έχασε ο Αριστοτέλης. Την ονομάζω λ.
- Με βάση το πρόβλημα σχηματίζω την εξίσωση: 1,20 – λ = 0,85.
- Για να λύσω την εξίσωση, αφαιρώ από τον μειωτέο τη διαφορά:
- λ = 1,20 – 0,85. Άρα λ = 0,35.
- Απάντηση: Του έπεσαν 35 λεπτά.
Ερωτήσεις για Αυτοέλεγχο και Συζήτηση 🤔
Στο κεφάλαιο αυτό, μάθαμε πώς να βρίσκουμε τον άγνωστο αριθμό όταν είναι μειωτέος ή αφαιρετέος σε μια εξίσωση. Τώρα, ας δούμε αν κατάλαβες σωστά! 😊
Οδηγίες 📋
Παρουσίασε ένα παράδειγμα για κάθε περίπτωση.
Σημείωσε αν είναι σωστές ή λάθος οι παρακάτω εκφράσεις και συζήτησε τους λόγους:
- Για να κάνω επαλήθευση, αντικαθιστώ τη μεταβλητή με την τιμή της.
- Για να "ισορροπήσουν" τα δύο μέρη μιας εξίσωσης, αρκεί να προσθέσω ή να αφαιρέσω τον ίδιο αριθμό και από τα δύο μέρη.
- Οι εξισώσεις στις οποίες ο άγνωστος είναι μειωτέος ή αφαιρετέος λύνονται με μια πρόσθεση.
Λύση 📝
Ας δούμε μαζί αν οι παραπάνω εκφράσεις είναι σωστές ή λάθος.
Για να κάνω επαλήθευση, αντικαθιστώ τη μεταβλητή με την τιμή της.
- Σωστό! ✅
Όταν θέλεις να βεβαιωθείς ότι η λύση σου είναι σωστή, αντικαθιστάς την μεταβλητή (π.χ., το x) με την τιμή που βρήκες και ελέγχεις αν η εξίσωση βγαίνει σωστή.
- Σωστό! ✅
Για να "ισορροπήσουν" τα δύο μέρη μιας εξίσωσης, αρκεί να προσθέσω ή να αφαιρέσω τον ίδιο αριθμό και από τα δύο μέρη.
- Σωστό! ✅
Για να παραμείνει η ισορροπία στην εξίσωση, πρέπει ό,τι κάνεις στη μία πλευρά, να το κάνεις και στην άλλη. Έτσι, η εξίσωση παραμένει ισορροπημένη!
- Σωστό! ✅
Οι εξισώσεις στις οποίες ο άγνωστος είναι μειωτέος ή αφαιρετέος λύνονται με μια πρόσθεση.
- Λάθος! ❌
Αυτό ισχύει μόνο όταν ο άγνωστος είναι ο μειωτέος. Δηλαδή, όταν ο αριθμός που δεν ξέρεις είναι αυτός από τον οποίο αφαιρείς κάτι. Αν όμως ο άγνωστος είναι ο αφαιρετέος (ο αριθμός που αφαιρείς), τότε η εξίσωση λύνεται με αφαίρεση.
- Λάθος! ❌
Συμπέρασμα 🎯
Είναι πολύ σημαντικό να καταλαβαίνεις ποιος είναι ο άγνωστος αριθμός στην εξίσωση, γιατί αυτό καθορίζει αν θα χρησιμοποιήσεις πρόσθεση ή αφαίρεση για να λύσεις την εξίσωση! 🧮
Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημοσύνης