Σύγκριση Κλασμάτων 🎲
Πώς Συγκρίνουμε Ομώνυμα Κλάσματα?
🔢 Όταν συγκρίνουμε δύο ομώνυμα κλάσματα (κλάσματα που έχουν τον ίδιο παρονομαστή), μεγαλύτερο είναι το κλάσμα που έχει τον μεγαλύτερο αριθμητή.
Παράδειγμα:
Ας συγκρίνουμε τα κλάσματα και :
👉 Επειδή τα δύο κλάσματα έχουν τον ίδιο παρονομαστή (24), κοιτάμε μόνο τους αριθμητές. Εδώ, το 9 είναι μεγαλύτερο από το 6, άρα είναι μεγαλύτερο!
Πώς Συγκρίνουμε Ετερώνυμα Κλάσματα?
🔄 Όταν συγκρίνουμε ετερώνυμα κλάσματα (κλάσματα που έχουν διαφορετικό παρονομαστή), πρέπει πρώτα να τα μετατρέψουμε σε ομώνυμα. Δηλαδή, να τα κάνουμε να έχουν τον ίδιο παρονομαστή.
Παράδειγμα:
Ας συγκρίνουμε τα κλάσματα και :
- Βρίσκουμε έναν κοινό παρονομαστή. Για παράδειγμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το 120.
- Τώρα που τα κλάσματα έχουν τον ίδιο παρονομαστή (120), συγκρίνουμε τους αριθμητές:
👉 Άρα, είναι μικρότερο από ! 🎉
Ειδική Περίπτωση: Όταν Έχουν τον Ίδιο Αριθμητή
🎯 Όταν τα ετερώνυμα κλάσματα έχουν τον ίδιο αριθμητή, τότε μεγαλύτερο είναι το κλάσμα με τον μικρότερο παρονομαστή.
Παράδειγμα:
Ας συγκρίνουμε τα κλάσματα και :
- Επειδή οι αριθμητές είναι ίσοι (και οι δύο είναι 3), κοιτάμε τους παρονομαστές. Το κλάσμα με τον μικρότερο παρονομαστή (4) είναι μεγαλύτερο.
Μετατροπή Ετερώνυμων Κλασμάτων σε Ομώνυμα
🔄 Τα ετερώνυμα κλάσματα μπορούν να μετατραπούν σε ομώνυμα αν πολλαπλασιάσουμε τους όρους τους (δηλαδή τον αριθμητή και τον παρονομαστή) με τον ίδιο αριθμό.
Παράδειγμα:
Ας συγκρίνουμε τα κλάσματα και :
Βρίσκουμε το Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο (Ε.Κ.Π.) των παρονομαστών 5 και 2. Εδώ, το Ε.Κ.Π. είναι το 10.
Πολλαπλασιάζουμε τους όρους των κλασμάτων για να έχουν τον ίδιο παρονομαστή:
- Τώρα που τα κλάσματα έχουν τον ίδιο παρονομαστή (10), συγκρίνουμε τους αριθμητές:
👉 Άρα, είναι μικρότερο από ! 🎉
Συμπέρασμα:
- Τα ομώνυμα κλάσματα συγκρίνονται εύκολα κοιτάζοντας τους αριθμητές.
- Τα ετερώνυμα κλάσματα πρέπει να μετατραπούν σε ομώνυμα πριν τα συγκρίνουμε. 🚀
Δραστηριότητα 1η: Σύγκριση Κλασμάτων 🍕
Ερώτηση:
Πέντε φίλοι παρήγγειλαν δύο ίδιες πίτες που φαίνονται στο σχήμα. Η μία πίτα (α) ήταν χωρισμένη σε 8 κομμάτια και η άλλη (β) σε 6 κομμάτια.
Από την πρώτη πίτα έφαγαν: Ο Βασίλης, ο Γιώργος και η Μαργαρίτα τα , και αντίστοιχα. Να συγκρίνεις τα μερίδιά τους και να τα γράψεις σε αύξουσα σειρά χρησιμοποιώντας το σύμβολο < (μικρότερο από).
Ο Γιώργος έφαγε τα από την πρώτη πίτα και ο Σωτήρης τα από τη δεύτερη. Ποιος έφαγε περισσότερο;
Αν συγκρίνουμε τα μερίδια του Γιώργου, που έφαγε τα από την πρώτη πίτα, και του Λευτέρη, που έφαγε τα από τη δεύτερη, μπορούμε εύκολα να βρούμε ποιο είναι το μεγαλύτερο;
Λύση:
Σύγκριση μεριδίων από την πρώτη πίτα:
👉 Άρα, το μικρότερο μερίδιο έφαγε η Μαργαρίτα, ακολουθεί ο Γιώργος, και ο Βασίλης έφαγε το μεγαλύτερο κομμάτι.
Σύγκριση μεριδίων μεταξύ Γιώργου και Σωτήρη:
Η 1η πίτα είναι χωρισμένη σε 8 κομμάτια, ενώ η 2η πίτα σε 6 κομμάτια. Κάθε κομμάτι της 1ης πίτας είναι μικρότερο από κάθε κομμάτι της 2ης πίτας.
Συγκρίνουμε με :
👉 Ο Σωτήρης έφαγε περισσότερο από τον Γιώργο.
Σύγκριση μεριδίων μεταξύ Γιώργου και Λευτέρη:
- Για να συγκρίνουμε με , μετατρέπουμε τα κλάσματα σε ομώνυμα με κοινό παρονομαστή:
👉 Το είναι μεγαλύτερο από το .
Δραστηριότητα 2η: Τοποθέτηση Κλασμάτων σε Αριθμογραμμή 📏
Ερώτηση:
Αφού πρώτα διατάξεις τα κλάσματα , , , , κατά αύξουσα σειρά, τοποθέτησέ τα στα σημεία Α και Β στην αριθμογραμμή.
Λύση:
Τα κλάσματα σε αύξουσα σειρά είναι:
Ποια διαδικασία μας επιτρέπει να βρούμε ποιο κλάσμα παρεμβάλλεται ανάμεσα σε δύο άλλα;
- Απάντηση: Η σύγκριση των αριθμητών εάν τα κλάσματα είναι ομώνυμα. Αν τα κλάσματα είναι ετερώνυμα, τα μετατρέπουμε σε ομώνυμα και μετά συγκρίνουμε τους αριθμητές τους. 📊
Εφαρμογή 2η: Μετατροπή Ετερώνυμων Κλασμάτων σε Ομώνυμα 🔄
Ερώτηση:
Να διατάξετε κατά φθίνουσα σειρά τα κλάσματα , , αφού τα κάνετε ομώνυμα.
Λύση:
Βρίσκουμε το Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο (Ε.Κ.Π.) των παρονομαστών , , :
- Το Ε.Κ.Π. είναι το .
Μετατρέπουμε τα κλάσματα:
Διατάσσουμε τα κλάσματα:
- , ,
👉 Άρα, τα κλάσματα κατά φθίνουσα σειρά είναι .
Ερωτήσεις για Αυτοέλεγχο και Συζήτηση 🧠
Ερώτηση:
Στο κεφάλαιο αυτό μελετήσαμε τη σύγκριση και διάταξη ομώνυμων και ετερώνυμων κλασμάτων. Δώσε ένα δικό σου παράδειγμα για κάθε περίπτωση.
Λύση:
- Το (β) είναι λάθος γιατί για να τα κάνουμε ομώνυμα, πολλαπλασιάζουμε τους όρους με τον αριθμό που προκύπτει αν διαιρέσουμε το Ε.Κ.Π. των παρονομαστών με τον παρονομαστή κάθε κλάσματος.
Ο Ευκλείδης λειτουργεί μέσω τεχνητής νοημσύνης