Πολλαπλασιασμός φυσικών και δεκαδικών αριθμών ✖️
Αντιμεταθετική Ιδιότητα 🔄
- Ορισμός: Στον πολλαπλασιασμό, αν αλλάξουμε τη σειρά των παραγόντων, το γινόμενο παραμένει το ίδιο.
- Παράδειγμα:
- 2 • 8 = 16 ή 8 • 2 = 16
- 2,5 • 8,4 = 21 ή 8,4 • 2,5 = 21
Προσεταιριστική Ιδιότητα 🔗
- Ορισμός: Για να πολλαπλασιάσουμε τρεις αριθμούς, πολλαπλασιάζουμε πρώτα τους δύο και μετά το γινόμενό τους με τον τρίτο.
- Παράδειγμα:
- (2 • 3) • 5 = 6 • 5 = 30 ή 2 • (3 • 5) = 2 • 15 = 30
- (2,5 • 3) • 4,2 = 7,5 • 4,2 = 31,5 ή 2,5 • (3 • 4,2) = 2,5 • 12,6 = 31,5
Επιμεριστική Ιδιότητα ➗➕
- Ορισμός: Για να πολλαπλασιάσουμε έναν αριθμό με άθροισμα δύο ή περισσότερων προσθετέων, μπορούμε να πολλαπλασιάσουμε τον αριθμό με κάθε προσθετέο χωριστά και να προσθέσουμε τα επιμέρους γινόμενα.
- Παράδειγμα:
- Το γινόμενο 20 • (12 + 0,5) μπορεί να βρεθεί ως εξής:
- 20 • 12 + 20 • 0,5 = 240 + 10 = 250
- Το γινόμενο 20 • (12 - 0,5) μπορεί να βρεθεί ως εξής:
- 20 • 12 - 20 • 2 = 240 - 40 = 200
- Το γινόμενο 20 • (12 + 0,5) μπορεί να βρεθεί ως εξής:
Δραστηριότητα 1η 📊
Ο Πυθαγόρας, ένας μεγάλος Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός, χρησιμοποίησε τον διπλανό πίνακα για να δείξει πώς υπολογίζονται τα γινόμενα του πολλαπλασιασμού των φυσικών αριθμών από το 0 έως το 10.
- Συμπλήρωσε τον πίνακα με τα υπόλοιπα γινόμενα.
- Τι παρατηρείς για τις γραμμές και τις στήλες του; Αναγνωρίζεις κάποιες σχέσεις; 🤔
Λύση 📝
- Όταν πολλαπλασιάζουμε με το 0, το αποτέλεσμα είναι 0.
- Όταν πολλαπλασιάζουμε οποιονδήποτε αριθμό με το 1, το αποτέλεσμα είναι ο ίδιος ο αριθμός.
- Όταν αλλάζουμε τη σειρά των αριθμών στον πολλαπλασιασμό, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο (π.χ. 3•4 = 4•3 = 12).
Δραστηριότητα 2η 🚴♂️
Ο χορηγός της εθνικής ομάδας ποδηλασίας παρέχει ένα κράνος και μια στολή σε κάθε μέλος της ομάδας. Το κράνος κοστίζει 45,8 € και η στολή 52 €. Η ομάδα αποτελείται από 5 άτομα.
- Με πόσους τρόπους μπορεί ο χορηγός να υπολογίσει το κόστος της χορηγίας; 💶
Λύση 📝
Α' τρόπος:
- Βρίσκουμε το κόστος για τα 5 κράνη: 45,8 • 5 = 229 €.
- Βρίσκουμε το κόστος για τις 5 στολές: 52 • 5 = 260 €.
- Συνολικό κόστος: 229 + 260 = 489 €.
Β' τρόπος:
- Βρίσκουμε πόσο κοστίζει το 1 κράνος και η 1 στολή μαζί: 45,8 + 52 = 97,8 €.
- Στη συνέχεια, πολλαπλασιάζουμε αυτό το ποσό με το 5: 97,8 • 5 = 489 €.
Εφαρμογή 1η 🔢
Πολλαπλασιάζουμε έναν αριθμό (φυσικό ή δεκαδικό) με το 10, το 100, το 1.000...
Λύση 📝:
- Φυσικοί Αριθμοί: Αρκεί να προσθέσουμε στο τέλος του αριθμού ένα 0 για να μεγαλώσει 10 φορές, δύο 0 για να μεγαλώσει 100 φορές κ.ο.κ.
- 8 • 10 = 80
- 8 • 100 = 800
- 8 • 1.000 = 8.000
- Δεκαδικοί Αριθμοί: Θυμήσου ότι στους δεκαδικούς αριθμούς η αξία κάθε ψηφίου είναι κατά δέκα φορές μεγαλύτερη από την αξία του ψηφίου που βρίσκεται στα δεξιά του. Άρα, η μετακίνηση της υποδιαστολής μία θέση δεξιά μεγαλώνει τον αριθμό δέκα φορές.
- 8,10 • 10 = 81
- 8,10 • 100 = 810
- 8,255 • 10 = 82,55
Ερωτήσεις για Αυτοέλεγχο και Συζήτηση 💬
Στο κεφάλαιο αυτό συναντήσαμε τους όρους αντιμεταθετική ιδιότητα, προσεταιριστική ιδιότητα και επιμεριστική ιδιότητα στον πολλαπλασιασμό. Εξήγησέ τους με παραδείγματα.
Λύση 📝
α) Είναι λάθος: Όταν πολλαπλασιάζουμε οποιονδήποτε αριθμό με το 0, το αποτέλεσμα είναι 0.
β) Είναι σωστό: Η επιμεριστική ιδιότητα ισχύει και για την πρόσθεση.
γ) Είναι λάθος: Όταν πολλαπλασιάζουμε έναν δεκαδικό αριθμό με 0,1, μετακινείται η υποδιαστολή προς τα αριστερά κατά μία θέση. Δηλαδή, 0,31 • 0,1 = 0,031 και όχι 0,31.